Nyhetsbilde YA Rapport.jpg

Young Active - idrettsglede for ungdom!

De siste 2 1/2 årene har Nordland idrettskrets utdannet 148 ungdommer som trenere og ledere. Nå skal vår store ungdomssatsing, Young Active, evalueres.

Idéen bak Young Active-prosjektet er å motivere ungdom i alderen 15 -19 år til å starte opp selvstyrte treningsgrupper (kalt YouAct-grupper), med et variert aktivitetstilbud, i sine idrettslag. For å skape dette engasjementet skolerer vi ungdom som ledere og trenere gjennom kursene ”Lederkurs for ungdom” og ”Aktivitetslederkurs for ungdom”.

Young Active-prosjektet startet opp som et resultat av at Norges idrettsforbund utlyste prosjektmidler til idrettskretser og særforbund gjennom ”Ungdomsløftet”, etter å ha mottatt en jubileumsgave fra Kulturdepartementet ved sitt 150-årsjubileum i 2011.

Prosjektet er et av flere som har mottatt midler herfra, og hensikten med disse har vært å teste ut ulike modeller, med tanke på å få til et bredt ungdomsløft i norsk idrett.

Norges idrettsforbund evaluerer nå alle prosjektene som har mottatt midler gjennom Ungdomsløftet.

(rapporten åpnes ved å klikke på bildet)

Last ned et SAMMENDRAG av rapporten

Young Active er startet opp og drives av Nordland idrettskrets, med finansiering av Nordland fylkeskommune og Norges idrettsforbund. Prosjektet er en del av ungdomsløftet i norsk idrett.