Foto: Siri Fossing

Fant idrettsglede 20 minutter unna

Synne Flaten (11) kan ikke drive med samme fysisk aktivitet som mange av sine jevnaldrende. Men nå har hun funnet idrettsgleden hun også. Synne er hekta og nå vil hun ha med seg flere!

-Det er et veldig veldig fint miljø. Vi sier ikke bare hadet når vi reiser fra hverandre, men hadet vi ses! Sier Synne Flaten fra Songe i Tvedestrand.

Diagnosen
Det tok noen år å finne ut hvorfor Synne ofte gråt da de skulle ut å leke i barnehagen, eller valgte å trille sykkelen vedsiden av seg i stedet for å sitte på den. Hun hadde nok mye vondt sier mamma Cecilie Flaten. 7 år gammel fikk vondten et navn; Ehlers- Danlos (EDS) Syndrom. -Det er en bindevevssykdom forklarer Synne. -Sykdommen påvirker hvor mye Synne klarer i hverdagen. Hun har blitt vant til å bruke rullestol. Vi har konkludert for henne at det er bedre å rulle å gå, istedet for å løpe. For hvis hun løper orker hun ingenting etterpå, sier mamma Cecilie.

Idrett
Dermed er det endel fritidsaktiviteter som utgår. Håndball og fotball er strøket fra lista. -Jeg har gått på kunstskole da. På Kulturskolen forteller Synne. Men gleden og det sosiale over å tilhøre et lag, å vinne og tape sammen, har vært forbeholdt andre. Frem til desember i fjor.

El- innebandy
-Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere som spiller, det er jo ganske langt mellom hver para-idrett sier Cecilie. Hun snakker om el-innebandy tilbudet hun og Synne oppdaget på Sam Eyde i desember. Mor og datter fikk dilla med en gang. -Det er så gøy, jeg tenkte bare med en gang: Her vil jeg være med forteller Synne fornøyd.

Bevegelseshemmede
El-innebandy er en tilrettelagt lagidrett for alle over 10 år med en større eller mindre bevegelseshemninger. -Vi sitter i lave elektriske kjelker, med kølla festet på kjelken. Jeg kjører selv,men det går an å ha med ledsager på rulleskøyter som står bak for de som trenger det sier Synne. Hun er yngst og eneste jenta på laget. De andre er gutter i 20-åra, men det er flere som deltar på treninger.

Miljø
Begge to skryter av det gode miljøet, det er en sammensveiset gjeng som farter rundt på kamper til både Skien, Sandnes og Bærum. Og det er plass til mange fler. -Det er en kjempefin aktivitet for alle over 10år, enten man er litt eller mye bevegelseshemmet, og det spiller ingen rolle om det handler om sykdom eller ulykke, sier Cecilie. Cecilie setter også veldig pris på kontakten med andre voksne i miljøet. -Og så koser du deg veldig i pausene, da. Når du kan prøve kjelka, sier Synne og smiler. -Ja det går så fort rundt, det er nesten som å kjøre karusell, sier Cecilie og ler.

Tekst: Siri Fossing