376,2 millioner kroner ble delt ut til idrettslag gjennom Grasrotandelen 2019! Foto: Norsk Tipping

Idrettslag mottok 376,2 millioner fra Grasrotandelen i 2019

658 000 grasrotgivere bidro til at idrettslagene fikk 376,2 millioner kroner i 2019. Dette er en økning på 16 millioner fra 2018.

Totalt genererte grasrotandelen 698,3 millioner kroner til norske lag, foreninger og organisasjoner tilknyttet Grasrotandelen. Gledelig er at økningen fra i fjor var på 49 millioner kroner og at hele 65.000 nye givere er tilknyttet ordningen.

Grasrotandelen 2019 med fylkesinndeling.xlsx

- Jeg har jobbet med ordningen i over 10 år og Grasrotandelen er så viktig for den norske frivilligheten. Lag og foreninger får et kjærkomment tilskudd til sin daglige drift, det være seg til instrumenter, uniformer, drakter eller alt annet som trengs i virksomheten. Totalt har vi nå over 35 000 lag og foreninger inne i Grasrotandelen, opplyser Anne Helseth i Norsk Tipping.

Som nesten alltid stikker Vålerenga Fotball av med seieren over idrettslag som samler inn mest penger. I 2019 mottok klubben 3 690 815 kroner.

Slik har Grasrotandelen utviklet seg siden starten 1. mars 2009:

NT612.jpg

Slik fungerer Grasrotandelen
Grasrotandelen fungerer slik at du kan gi inntil sju prosent av summen du allikevel spiller for hos Norsk Tipping til et frivillig lag eller en forening som har registrert seg som grasrotmottaker i Frivillighetsregisteret i Brønnøysund.

Det vil si at dersom du er grasrotgiver og spiller Lotto for 100 kroner, gir du automatisk sju kroner til din grasrotmottaker. Dette skjer uten at det går utover spilleinnsatsen, premien og vinnersjansene dine.
Ved å registrere en grasrotmottaker sørger du dermed for at det er noen som vinner hver eneste gang du spiller - nemlig grasrota.

Les mer om Grasrotandelen