Foto: Agder idrettskrets

En sportslig julehilsen!

Kjære alle idrettsvenner i Agderidretten - snart er det jul igjen! Dere har lagt bak dere et nytt år med en formidabel innsats for å legge til rette for god aktivitet og trygge og gode lokalsamfunn for både store og små.

Den innsatsen dere gjør er rett og slett imponerende og betyr så mye for så mange.

Idretten er den største frivillige organisasjonen i Agder og den viktigste inkluderingsarenaen, men vi lykkes ikke med å få med alle som burde vært med. Dette er en utfordring for hele samfunnet, og idretten har et stort hjerte – vi klarer imidlertid ikke dette uten hjelp fra det offentlige.

I høst har vi reist rundt i Agder og hatt dialogsmøter med idretten og kommunen i 14 kommuner. Resten står for tur i 2024, og dette temaet er noe som opptar alle: "Hvordan kan vi bryte ned de økonomiske og kulturelle barrierene for deltagelse i idretten, og få flere med i vårt fellesskap?" Det blir et viktig arbeid for oss alle fremover. Over nyttår blir nye millioner fordelt fra Regjeringen via NIF til idrettslag for å legge til rette for like muligheter.

Gledelig er det også å registrere at det er en positiv utvikling i både medlems- og aktivitetstall i Agder. Vi har tatt opp hele 13 nye idrettslag og grupper i Agder i år, og flere er på vei inn. Vi har tro på at den positive trenden fortsetter også ved neste rapportering.

Over nyttår sender vi ut et høringsutkast til vår nye strategiplan «Agderidretten vil 2024-2028». Den skal vedtas på idrettskretstinget på Evje 27. april. Vi håper på godt engasjement rundt denne planen som setter retning for arbeidet vi sammen skal gjøre de neste fire årene.

Jeg ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul og et godt og aktivt nytt år. Lad batteriene og nyt høytiden sammen med familie og gode venner. Husk at vi alle kan være den ENE for noen – og tenk hva det betyr, og hvor godt det er å kunne hjelpe.

Vi ser frem til å møte dere, hjelpe og støtte dere i arbeidet med å legge til rette for best mulig aktivitet for flest mulig i 2024.

En sportslig julehilsen fra

Stein Bø-Mørland, organisasjonssjef i Agder idrettskrets