Foto: Agder idrettskrets / Maria Steinstø.
Foto: Agder idrettskrets / Maria Steinstø. Fra venstre: Stein Bø-Mørland, Arvid Bentsen, Arvid Olsen, Oskar Sødal, Helge Tønnessen og Steinar Haakonseth.

Arvid Bentsen er Agders kretsvinner til prisen Årets ildsjel!

Arvid Bentsen har gjort en utrettelig og eksepsjonell innsats for Kristiansand Roklubb. Gjennom flere tiår har han vært en avgjørende kraft bak utviklingen og suksessen til roklubben.

Fredag 17. november 2023 ble Arvid Bentsen overrasket med prisen "årets ildsjel" i Agder. Han ble lurt ned til roklubben i Kristiansand, ved siden av Otra, i god tro om at han skulle fikse noen båter og bidra med sin kompetanse på feltet.

Lite visste Arvid at Oskar Sødal skulle overraske han med blomster og pris. Oskar er selv en ambisiøs roer på elitelandslaget, og har deltatt både i EM og VM. Nå satser han mot OL i Paris 2024. Han trener på fulltid med et håp om å komme gjennom det trange nåløyet med uttak til OL. Hvis det ikke skulle gå satser han mot EM og VM. Oskar representerer Kristiansand roklubb. Og han har fått god hjelp fra Arvid opp gjennom årene.

Arvid Bentsen begynte sin reise innen rosporten på midten av 80-tallet da han hørte at roing kunne hjelpe mot vond rygg. Han ble ikke bare en aktiv roer, men engasjerte seg også som sekretær i styret. I tillegg påtok han seg rollen som trener for juniorer og senere voksne roere som kom til klubben i voksen alder. Han har sittet i styret siden slutten av 80-tallet og har kun tatt korte pauser for å engasjere seg i styret til Roforbundet.

Selv i dag er Bentsen fortsatt aktiv i klubben som roer, styremedlem og instruktør inntil to ganger i uken, og alt dette i en alder av 76 år. Hans livslange dedikasjon til rosporten og hans utallige bidrag til Kristiansand Roklubb og norsk roing gjør Bentsen til en svært verdig kandidat for prisen Årets Ildsjel. Hans innsats og lidenskap for rosporten har inspirert hele ro-miljøet, og det er på tide å anerkjenne hans enestående bidrag.

Vi i Agder idrettskrets ønsker Arvid lykke til på Idrettsgallaen 6. januar 2024, i Trondheim. Vi heier på deg! Samtidig sender vi lykkeønskninger til Oskar i samme slengen for 2024.

Kristiansand roklubb går et spennende år i møte.

Du kan lese mer og se videoklipp fra overraskelsen av Arvid Bentsen som årets ildsjel her.