Ytterligere åpning for barne- og ungdomsidretten fra 1. juni. Foto: NTBScanpix

Berit Kjøll: - 1. juni sto øverst på ønskelisten i gjenåpningen av breddeidretten

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet vurderer en videre oppmykning av smittevernsreglene i norsk idrett. Forslaget går på å åpne for all barne- og ungdomsidrett opp til 20 år, inkludert kontaktidrett, på grupper inntil 20 personer, fra 1. juni.

- 1. juni er en god dato for norsk idrett fordi det betyr at barn og unge er godt i gang med trening og fellesskapsfølelsen før sommerferien starter. Det vil være viktig for motivasjonen til våre unge utøvere i tiden fremover. Dersom vi nå får en tilnærmet normaltilstand i norsk barne- og ungdomsidrett fra månedsskiftet vil dette være svært positivt, sier idrettspresident Berit kjøll.

- Idrettslagene er den viktigste sosiale møteplassen for barn og unge ved siden av skolen. Det å kunne åpne idrettsanleggene og klubbhusene er idrettens viktigste bidrag for å normalisere hverdagen for barn og unge, fortsetter idrettspresidenten.

Mye har skjedd på kort tid med tanke på koronasituasjonen i norsk idrett. Barn og unge blir prioritert i oppmykningen av koronareglene.

Rekker igangsetting før sommerferie
- Norsk idrett har hele tiden forholdt seg til helsemyndighetenes råd og vært opptatt av å følge koronavettreglene til punkt og prikke. Derfor er det ekstra gledelig at helsemyndighetene allerede om 10 dager vurderer at vi kan ha mer eller mindre en normaltilstand når det gjelder idrettsaktivitet, selv om det fortsatt vil være tydelige smittevernsregler for utøvelse av idrett, sier en godt fornøyd idrettspresident.

Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet om å revidere smittevernveilederen for idretten og vurdere hvordan det kan åpnes opp for mer bredde, barne- og ungdomsidrett som også innebærer begrenset fysisk kontakt. Den nye veilederen vil kunne gjelde fra 1. juni etter godkjennelse fra Helse- og omsorgsdepartementet og så lenge smittesituasjonen i samfunnet er lav.

Berømmer innsatsen
Berit Kjøll berømmer alle 11.000 idrettslag rundt omkring i Norge som hele tiden har tatt situasjonen på største alvor.
- Ansatte, frivillige, alle organisasjonsledd og våre medlemmer fortjener en stor takk for den jobben som er gjort i denne vanskelige tiden. Heldigvis får de nå den belønningen som de fortjener – å få tilbake idretten de er så utrolig glade i. Nå skal vi komme ordentlig i gang og vise idrettsglede i praksis – nok en gang! Dette betyr alt, sier idrettspresidenten.                                                                      Pressemeldingen er endret etter ny informasjon fra Helsedirektoratet.