Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

eFaktura, spørsmål og svar

 

Q: Er eFaktura mulig i gamle KlubbAdmin?

A: Nei, det er kun i ny versjon av KlubbAdmin det er mulig å sende ut eFaktura.

  

Q: Blir alle fakturaer fra KlubbAdmin sendt som eFaktura?

A: Nei. eFaktura blir sendt til medlemmer som er vasket mot folkeregisteret (eks. medlemmer som har opprettet Min idrett-bruker og er validert med personnummer).

Det vil si at medlemmer som er registrert av idrettslaget, men ikke vasket mot folkeregisteret vil få et betalingskrav i Min Idrett, samt epost-varsel om dette. Det er mulig å velge å legge ved PDF-faktura ved fakturering.

 

Q: Kan alle få eFaktura i sin nettbank?

A: Ja, eFaktura fungerer på to måter. versjon 1.0 og 2.0.

I versjon 1.0, må mottaker abonnere på eFaktura fra Buypass. Den første fakturaen betales med vanlig KID, og du kan så velge å motta fremtidige fakturaer på eFaktura. Spørsmål dukker normalt opp i nettbanken etter at betalingen er gjennomført, eller fra innstillinger i din nettbank.

I versjon 2.0, kan en fra sin nettbank velge å alltid motta fakturaer som eFaktura gjennom valget <Jeg ønsker alltid eFaktura>. Da behøver ikke medlemmer å abonnere på eFaktura fra hver faktura avsender.

 

Q: Er det idrettslaget som står som utsteder av eFaktura? 
 
A: Nei, det er Buypass AS som står som utsteder av eFaktura ettersom innbetalingen først går til Buypass før den overføres til idrettslagets oppgitte kontonummer på det intervallet idrettslaget har satt opp i innstillinger i Buypass payment manager.   

Det følger alltid med betalingskrav på PDF i en eFaktura slik at medlemmet kan se hvilket idrettslag som har sendt betalingskravet, medlemmet det gjelder og hvilke avgifter det er.  

 

Q: Dersom medlem får faktura både i Min idrett og i nettbank, vil eFaktura forsvinne fra nettbank dersom den blir betalt i Min idrett?

A: Nei, eFakturaen forsvinner ikke fra nettbanken dersom medlemmet betaler kravet i Min idrett. Medlemmet må selv inn i sin nettbank og slette eFakturaen.

 

Q: Forsvinner eFakturaen i nettbank dersom idrettslaget krediterer fakturaen?

A: Nei, eFaktura blir ikke slettet fra nettbanken dersom den blir kreditert av idrettslaget. Medlemmet må selv slette eFakturaen i sin nettbank.

 

Q: Hva skjer dersom medlemmet betaler kravet både i Min idrett og eFakturaen i nettbanken?

A: Faktura vil da komme til manuell behandling i Buypass Payment Manager. Idrettslaget har anledning til å tilbakeføre beløpet som er feilaktig innbetalt.

  

Q: Kan idrettslaget velge å kun tilby betaling i Min idrett?

A: Ja. Idrettslaget kan velge å kun tilby online-betaling i Min Idrett.

 

Q: Får foresatte opp eFaktura i sin nettbank dersom betalingskravet er sendt til barnet?

A: Nei, foresatte må først betale faktura med KID i sin nettbank og deretter velge å abonnere på eFaktura. Slik vil fremtidige fakturaer for barnet komme i foresattes nettbank. 

Q: Kan barn motta eFaktura?

A: eFaktura blir ikke sendt uten at mottaker har eFaktura aktivert.
Man skal kun få eFaktura om det er lovlig og aktivert.
eFaktura kan sendes til personer som innehar BankID og nettbankavtale med aktivert eFaktura. I de fleste norske banker er nedre aldersgrense for nettbankavtale 15 år. 

Les mer om eFaktura her: https://www.efaktura.no/privat