Befaring på Solberg SK sine anlegg.

En helg i Drammen utenom det vanlige

Det var knyttet mye spenning til anleggskonferansen i Drammen. Arrangementet samlet 100 idrettsledere, trenere, frivillige, og lokale myndigheter til en helg fylt med diskusjon, kunnskapsdeling, og inspirasjon, alt fokusert på idrettens rolle i en bærekraftig samfunnsutvikling.

Helgens program sparket i gang med oppmøte og en innbydende pølsefest på Quality Hotel River Station, et symbol på den varme velkomsten Drammen er kjent for. Programmet fortsatte fredag med en anleggsbefaring langs Ælva, som demonstrerte Drammens engasjement for å skape idrettsanlegg som sosiale møteplasser. Besøkene ved Drammens Ballklubb og Åssiden Idrettsforening avdekket anleggenes rolle som multifunksjonelle sentre, der samordning med skole, kommune og lokalsamfunn står sentralt. Det var spesielt inspirerende å se Drammens Ballklubbs aktivitetshus i praksis, et skoleeksempel på multifunksjonell bruk inkludert isanlegg, esportsarena, flerbrukshall, og motorikkrom.

Solberg Sportsklubbs kombinasjon av kunstis og kunstgress, og Mjøndalen Idrettsforenings utvikling og drift av Consto Arena, illustrerte hvordan topp- og breddeidrett kan leve side om side, med vekt på likeverdig behandling og samarbeid med kommunen.

Lørdagens program belyste idrettens integrerte rolle i velferdsstaten og betydningen av bærekraft i denne sammenhengen. Sissi Hafskjold fra Drammen idrettsråd og Terje Dahlen, utviklingsdirektør Øst HRP, delte innsikt om hvordan et sterkt offentlig-frivillig samarbeid kan skape Aktive Lokalsamfunn og hvordan idrettsanlegg kan utvikles med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske bærekraftsdimensjoner. Drammen Eiendom KFs presentasjon av GeoTermos på Fjell, et prosjekt for sesonglagring av solenergi, viste hvordan innovative løsninger kan bidra til en grønnere fremtid.

Med detaljene fra programmet og fokuset på samarbeid, sosial og klimabærekraft, stod helgen i Drammen som et eksempel på hvordan idretten kan være en katalysator for positiv endring, inspirerende til nye måter å tenke samfunnsutvikling på – alt fra grunnleggende infrastruktur til hvordan vi samarbeider for et bærekraftig og inkluderende samfunn.