Fornyet satsing på Aktive Lokalsamfunn i Drammen

Drammen kommune tar et stort skritt ved å øke budsjettet for Aktive Lokalsamfunn med 1 million kroner, noe som bringer den totale summen opp til 3,7 millioner kroner.

Ifølge Janne Cecilie Hafskjold, samfunnsutvikler i Drammen Idrettsråd, er dette initiativet et viktig skritt mot å skape bærekraftige lokalsamfunn med vedvarende drift. Hun understreker betydningen av å ha Aktive Lokalsamfunn for å fremme folkehelsen på et lokalt nivå.

Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen, har lenge vært en stor tilhenger av denne modellen, som bygger på samarbeid mellom frivillige organisasjoner og skoler for å øke fysisk aktivitet blant barn og unge. Hermansen poengterer at prosjektet ikke bare handler om fysisk aktivitet, men også om å bygge en sterk følelse av tilhørighet og identitet til lokalsamfunnet fra en tidlig alder.

Den økte finansieringen er et signal om kommunens forpliktelse til å utvide målgruppen ytterligere, slik at flere innbyggere kan få en aktiv identitet og nyte godt av et mer aktivt og sunnere liv. Ved å investere i Aktive Lokalsamfunn, tar Drammen kommune en helhetlig tilnærming til folkehelse, hvor både fysisk og mental velvære står i fokus.

Dette initiativet forventes å ha langvarige positive effekter på samfunnet ved å fremme sunne livsstilsvalg fra en ung alder, styrke samholdet i lokalsamfunnet og forbedre den generelle folkehelsen. Drammen setter dermed en ny standard for hvordan kommuner kan arbeide målrettet med folkehelsearbeid gjennom aktive lokalsamfunn.