Det har vært fem idrettsrådssamlinger i høst - i Gol, Drammen, Sarpsborg, Lillestrøm og Drøbak.

Viktig arena for idrettsråd

I løpet av høstsesongen har fem betydningsfulle idrettsrådssamlinger funnet sted i Gol, Drammen, Sarpsborg, Lillestrøm og Drøbak. Disse samlingene har vært sentrale for å bringe fram viktige temaer og legge grunnlaget for fremtidige beslutninger for fremtiden.

Hva skjer etter valget?
En av de sentrale diskusjonene har vært knyttet til hva som vil skje etter valget. Fokuset har vært på å sikre politisk gjennomslag og følge opp lovnader fra politikerne. Samarbeid mellom idrettsrådene har vært viktig for å koordinere innsatsen og ivareta idrettens interesser.

En viktig strategi som ble belyst under samlingene var idrettspolitisk arbeid. Dette innebærer å skape samarbeid, oppnå politisk gjennomslag og oppleve størrelse gjennom koordinert innsats. Idrettsrådene har blitt oppmuntret til å følge VIKs arbeidsmetode, som legger vekt på politisk påvirkning gjennom planmessig og synlig arbeid.

samling idrettsråd.png
Fra samlingen i Gol.

Aktiv identitet gjennom idrettsanlegg
Idrettsrådene har erkjent idrettens rolle i å skape en aktiv identitet for enkeltpersoner og samfunnet. Diskusjonene har understreket viktigheten av idretts- og aktivitetsråd for å fremme lokal samskaping og øke aktiviteten for en bredere befolkning.

Samlingene har tatt opp betydningen av investeringer i idrettsanlegg og aktivitetsområder. Det nye prosjektet "FUTT" - fra klubbhus til aktivitetshus, som er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB viser tydelig hvordan man kan tenke utenfor boksen når det gjelder utnyttelse av eksisterende arealer, omdisponere eller tilrettelegge for enda mer aktivitet for lokalsamfunnet.

Paraidrett
Paraidrett har vært et nøkkeltema for å sikre like muligheter for alle. Diskusjoner har oppfordret idrettsrådene til å vurdere eksisterende tiltak og samarbeid for å forbedre paraidrettstilbudet.

para.png

Klubbutvikling og Idrettsrådsutvikling
Behovet for klubbutvikling har vært på dagsordenen, med vekt på å forbedre idrettsklubber og styrke deres posisjon. Virksomhetsplaner ble presentert som viktige verktøy for styring, rekruttering, og markedsføring, mens moduler om idrettsrådsutvikling ble understreket for å øke kunnskapen om styrearbeid, idrettspolitikk og anlegg.

Disse fem idrettsrådssamlingene har vært sentrale for å forme retningen til norsk idrett, og diskusjonene og beslutningene som har funnet sted, legger grunnlaget for en positiv utvikling i tiden som kommer.

drøbak ir samling.png
I Drøbak var det en god dialog mellom idrettsrådene.

I tillegg har det vært tid for masse innspill fra idrettsrådene om utfordringer og muligheter de ser i hverdagen. Nye relasjoner opg bånd er blitt knyttet. Vi ser med glede inn mot et aktivt år i 2024!

Idrettspolitisk samspillskonferanse i 2024
I starten av 2024 arrangerer vi møter som bringer sammen politikere, fylkesrepresentanter og idrettsrådsmedlemmer. Disse samlingene er en del av vårt arbeid for å fremme idrett og samarbeid i regionen. Én samling er planlagt i hvert fylke fra februar til april. Mer informasjon om tid og sted vil bli annonsert på nyåret.