Bilde: Eirik Førde

Over 2 millioner kr ekstra til Nordlandsidretten

Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) har tildelt et engangstilskudd på 100 millioner kroner til norsk idrett for at idrettslag kan legge til rette for at flere barn og unge skal ha mulighet til å delta i organisert idrett. Av de 100 millionene går kr 2 126 347 til idrettslag i Nordland!

Formålet med tildelingen er å gjøre de sosioøkonomiske forskjellene mindre og er ment for aldersgruppen barn og ungdom mellom 6 og 19 år.
Summen Nordland IK har fått, baserer seg på SSBs tall for antall og andel barn i familier med vedvarende lavinntekt.

Tallene for Nordland er:

• Nordland idrettskrets: kr 1.264.407*
  • Bodø idrettsråd: 340.541
  • Vestvågøy idrettsråd: kr 245.261
  • Rana idrettsråd: kr 148.215
  • Narvik idrettsråd: 127.923

* Nordland idrettskrets tildeler til idrettslag i kommuner utenom de 4 idrettsrådene som har fått egen tildeling.

Fordeling og kriterier

I tildelingsbrevet fra KUD står det følgende:

Formålet med tilskuddet
Tilskuddet er en ekstrainnsats for å bidra til at alle barn og ungdom mellom 6 og 19 år gis like muligheter til å delta i idrett uavhengig av hvor de bor og familienes sosioøkonomiske ressurser.

Midlene skal understøtte:

• idrettslagenes arbeid med å inkludere barn og ungdom mellom 6 og 19 år som faller utenfor på grunn av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker
  • å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadsdrivende nede
  • Idrettslag har handlingsrom til å bruke midlene slik de opplever er mest nyttig for å oppnå formålet

Styret vedtok følgende kriterier:

• Fordeles til idrettslag i alle kommuner, med en fordeling av potten på 50% til idrettslag i kommuner som var med i fordelingen i 2023, og 50% til øvrige.
  • Idrettslagene må ha aktivitet for barn/ungdom 6-19 år.
  • Fordeles til idrettslag etter svar på spørsmål om de har barn/unge i målgruppen, og hvordan de tenker bruke eventuelle midler.

Skjønn vil bli lagt til grunn.

Nordland idrettskrets har sendt ut spørsmål til idrettslag med aktivitet til aldersgruppa 6-19 år. 60 idrettslag fordelt på 27 kommuner har svart og fått tildelt midler.

Se oversikt over tildeling her.

Har du spørsmål rundt ordningen, ta gjerne kontakt med Jens-Willy Barosen.

Jens Willy Barosen
Organisasjonskonsulent

- Kontaktes om lokale akt. midler, idrettsregistreringen, lov- og organisasjonsarbeid, opptak/nedleggelse av lag.