Foto: Erik Ruud

Ingen barn og unge skal falle ut av idretten på grunn av familiens økonomi – det er Nordland Fylkeskommune enig i.

Nordland Fylkeskommune ønsker å sette av 2.3 millioner kroner for at alle barn og unge skal få delta i idrett.
Fylkesrådet har levert et forslag som de håper at fylkestinget stiller seg bak, og skal besluttes i fylkestinget i midten av juni.

I tillegg til engangssummen på 2.3 millioner kroner som skal fordeles over hele Nordland, der behovene er, er det også forslag på at det årlige bidraget til Nordland idrettskrets skal økes med 1 million kroner.

På Idrettstinget forrige helg ble en ny langtidsplan for Norges Idrettsforbund vedtatt. Langtidsplanen setter blant annet fokus på like muligheter i idretten.

"Norges idrettsforbund skal sørge for en idrett som er inkluderende, mangfoldig og likestilt. En idrettsorganisasjon for alle, må også sørge for å inkludere alle. Idretten må sammen med myndigheten legge til rette for at deltakere fra familier med lav inntekt kan delta på lik linje med andre. Økonomi skal ikke være en barriere for idrettsdeltakelsen."

Nordland Idrettskrets er utrolig takknemlig for tilliten og tilskuddet til idretten, og vet at dette kommer gjøre en enorm forskjell for arbeidet vi gjør med å inkludere alle i idretten.

Her kan dere lese mer om hva Nordland fylkeskommune skriver i sin pressemelding.