Trond Jøran.jpg

Ildsjelprisen 2022 til Trond Jøran Pedersen

Ildsjelprisen for 2022, ble behørig delt ut til Trond Jøran på lørdagens fest-middag i etterkant av idrettskretstinget og han mottok der en gavesjekk på kr. 5.000,-, blomster og innrammet diplom.

Det kom i år inn forslag på 9 meget gode kandidater fra hele fylket på Nordland Idrettskrets sin Ildsjelpris. Blant alle disse nominerte ildsjelene som gjør en fantastisk jobb for idretten i Nordland, gikk til slutt årets Ildsjelpris til Trond Jøran Pedersen fra IL Stålkameratene i Mo i Rana.

Om årets prisvinner og som ildsjelpriskomiteen har lagt vekt på i utvelgelsen:

Trond Jøran vokste opp på Brennsletta på Selfors. Han var aktiv i IL Stålkameratene fra barnsben av - i fotball, friidrett og ski. I kjølvannet av Tom Sandbergs nasjonale prestasjoner og den gamle hopperen Einar Stiens hjemkomst etter en tid som landslagstrener i kombinert i Italia, vokste det fram et stort og godt kombinertmiljø i Rana. Trond Jøran ble bitt av basillen og satset på kombinert. Men det var spesielt hopp som tiltalte han mest og han utdannet seg etter hvert som topptrener/diplomtrener innen hoppsporten.

Trond Jøran har gjennom mange tiår vært en trofast og utmerket ambassadør for IL Stålkameratene, både som utøver, leder og styremedlem i laget. Hans sterke uegennyttige innsats har hatt og vil i framtida ha stor betydning for lokalsamfunnet og hoppsporten spesielt. Trond Jøran har et utall av dugnadstimer i hoppbakker og som arrangør av hopprenn og skicross for barn. Han har fortsatt mange verv. Blant annet som styremedlem og som leder av hopp- og kombinertkomiteen i Nordland Skikrets og som styreleder i Fageråsbakkene AS.

Trond Jørans integritet har fått fram et engasjement og en dugnadsvilje uten sidestykke. Både i skimiljøet og hos næringslivet. Hans utrettelige innsats for Fageråsbakkene og nord-norsk hoppsport har bidratt til at ski-idretten i Rana vokser og flere unge utøvere markerer seg nasjonalt.

13. oktober 2021 ble Fageråsbakkene offisielt åpnet, med både Skipresident, Nordland skikrets, Nordland idrettskrets, sponsorer, norsk hoppelite og øvrige idrettsvenner på plass. Hoppanlegget i Fageråsen er blitt en snakkis langt utenfor Norges grenser. Trond Jøran har utvilsomt satt anlegget på kartet og 19. – 20. mars ble det gjennomført Norgescuprenn, som var det første større rennet i Fageråsen etter åpningen av det nye anlegget.

I snart 20 år har Trond Jøran arbeidet for realisering av dette moderne anlegget for hoppsporten som består av i alt 5 helårs hoppbakker fra K10 til K105 med nytt klubbhus og tidsriktige løsninger for snø og heis. I 2021 mottok Trond Jøran Skiforbundets anleggspris for Fageråsbakkene og vi refererer til sitat fra juryens begrunnelse for utdelingen: «Anlegget utgjør en driftssikker totalitet og er av særdeles stor strategisk betydning som ventelig vil tilbakeføre regionen til nasjonalt «mekka» i utviklingen av hopp og kombinertløpere til prestasjoner på høyt nivå. Anleggsarbeid er lagsport, men i denne sammenheng har laget hatt en ekstraordinær utholdende og visjonær lagleder.»

I tillegg har Trond Jøran også vært initiativtaker og pådriver for å opprette ei landslinje for ski i nordiske grener med spesiell satsning på yrkesfag i Mo i Rana. Søknad fra Nordland Fylkeskommune ligger nå inne til behandling hos Kulturdepartementet og skoletilbudet skal gis ved Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana. Her vil en spesielt legge til rette for at elever som ønsker å kombinere en yrkesfaglig utdanning med en satsing på skihopp, kombinert eller langrenn, får et godt tilbud. På denne måten vil kompetansen som bygges kunne forbli i regionene og skape nye miljøer. Dette vil være et tilbud som er unikt i Norge og av stor betydning for landsdelen vår.

I likhet med skimiljøet i Nord-Norge og Norges skiforbund, heier idretten i Nordland på denne  spennende satsingen. Helgeland og Rana spesielt har flere sterke og gode idrettsmiljøer hvor man over år har opparbeidet viktig og god kompetanse hos skolen og i idrettsmiljøet som blir lagt merke til!

Noen av Trond Jøran sine tidligere meritter:

• Trond Jøran ble uttatt til rekruttlandslaget i kombinert 1977-1981
  • Norges hopplandslag 1985-1988
  • Harrachov, Tsjekkia WC Skiflyging 3. plass 1985
  • Holmenkollrennet WC 4. plass 1986
  • Den tysk-østerrikske hoppuke 11. plass sammenlagt 1986/1987
  • VM i skiflyging Kulm, Østerrike 11. plass 1986
  • VM i skiflyging Oberstdorf, Vest-Tyskland 11. plass 1988
  • 10 Topp-10 plasseringer i WC
  • Landslagstrener i Sverige 1990-1992. Landet var da tredje beste hoppnasjon
  • Landslagstrener og Sportssjef hopp i NSF 1992-1998

Styret og administrasjonen gratulerer på vegne av alle innen Nordlandsidretten med den velfortjente prisen!