Morgan Nygård, leder og instruktør i Steigen Taekwondoklubb er optimistisk for fremtiden.

Kreativ kampsport

Steigen Taekwondoklubb har opplevd en tung periode nå under pandemien, men til tross for dette har de ikke mistet så mange utøvere.

Steigen Taekwondoklubb har 50 utøvere (35 barn og 15 ungdommer/voksne).

- Vi har hatt en tung periode og det har vært utfordrende å motivere våre utøvere til å være i jevnlig aktivitet nå i koronatida, sier Morgan Nygård, leder og instruktør i Steigen Taekwondoklubb.

- Da pandemien startet stengte vi ned som alle andre, men høsten 2020 kunne vi starte opp med trening for barn og ungdom. Trening er viktig, men det aller viktigste er å kunne delta på konkurranser og stevner. Det er her vi henter motivasjonen. Klubben vår deltar både på regionale og nasjonale konkurranser, men nå er det snart halvannet år siden sist vi kunne konkurrere fysisk, forteller Nygård.

- Vi er optimistiske med tanke på fremtiden og håper vi allerede til høsten kan åpne opp for konkurranse-aktivitet igjen. Målet vårt er å drifte som normalt etter skoleferien. Det å ha et stevne å trene seg opp/se frem til er svært viktig for våre utøvere. Å møtes på tvers av klubben er veldig flott og vi savner kontakten med andre. Vi er som en stor familie, fastslår han.

Som mange andre har de lært seg å ta ting som de kommer og siden det ikke har vært mulig å konkurrere fysisk, og derfor har kreativiteten fått en oppblomstring.

E-stevner
- Vi har jo teknologien med oss, og derfor har vi nå arrangert E-stevner. Det er nå både internasjonale og nasjonale e-stevner, forteller han. Dette er helt nytt og en direkte konsekvens av pandemien.

E-stevner foregår ved at deltakerne går et bestemt mønster (kata) som oppvisning. Dette tas opp og sendes inn og blir bedømt av dommere. Deltakeren får vite sitt mønster to dager i forveien, og så må det filmes på en spesiell måte og lastes opp.

Morgan Nygård og hans datter, Laura på 17 år, har begge svart belte. De har deltatt på E-stevne og fikk 4. plass i Norgescupen.

- Tilbudet er blitt populært, og nå skal det være en sommercup på nasjonalt nivå. Jeg er overbevist om at E-stevner er kommet for å bli. På denne måten får vi konkurrert mot mange andre, uten at det koster så mye å delta. Vi trenger jo ikke verken reise eller overnatting, avslutter en entusiastisk Morgan Nygård.