Foto: Polarsirkelen Hestesportsklubb

Knøttehopp - en perfekt inngang til hestesporten

Å stille til start i konkurranse innen hestesport krever flere forutsetninger som gjør at terskelen for å kunne delta er høy. Polarsirkelen hestesportsklubb gir unge og nye ryttere en enklere vei inn for de som ønsker å prøve seg på konkurransebanen gjennom knøttehopp.

- Dette er et tilbud til de som enten ikke har egen hest/ponni, de som ikke har kommet til nivået i de ordinære klassene, eller de som er for unge til å ta grønt kort. Tanken er at alle som vil inn i sporten skal få prøve seg uten at det stilles store krav, et lavterskeltilbud, forteller Susanne Jøsevold styremedlem i Polarsirkelen Hestesportsklubb.

I knøttehopp melder man seg på i høyden man er komfortabel med – fra bom på bakken til 60 cm. Det er mulig å låne hest/ponni, og det å ha med seg en som leier hesten/ponnien på banen er lov. Det blir delt ut rosetter til alle ekvipasjer.

Knøttehopp i forkant av kretsmesterskap

18.-19.september ble det arrangert knøttehopp på en stevnearena som var pyntet og klar for kretsmesterskap i sprangridning, og det med høy oppslutning.

- Det var rundt 25 startende fordelt på de to dagene som var veldig gøy å se. Blant de var det alt fra små barn som ikke rakk ned til under salkappen, til småsøsken som fikk låne ponnien til storesøster. Mange av ponnieierne her er veldig positive til å låne ut ponniene sine som er fint for rekrutteringen, forteller Jøsevold.

Gjentar suksessen

- 3. oktober er det ny stevnehelg og det vil igjen bli arrangert knøttehopp for alle som ønsker å delta, medlem eller ikke-medlem, forteller Susanne og legger til at påmeldingen er åpen helt frem til stevnestart klokken 09 lørdag morgen.
Påmelding til polarstevne@gmail.com, og stevneinvitasjon finner du her.

Polarsirkelen Hestesportsklubb har ca. 130 medlemmer. I klubben har de medlemmer som spenner seg fra hesteinteresserte og hobbyryttere til landslagsryttere i sprangridning. Her er det med andre ord rom for alle.

- Med knøttehopp ønsker vi å vise at det finnes et miljø for de som ønsker å komme inn i sporten og trenger et sted å starte. Man må ikke ri på det øverste nivået eller reise på landsstevner til Trondheim, forteller Jøsevold avslutningsvis.