Pandemien har fått konsekvenser for paratilbudet i Bossmo & Ytteren. Foto: Rune Kr. Ellingsen/Rana Blad.

Håper alle kommer tilbake

Hver uke møtes 20 parautøvere for å spille fotball, volleyball, teppecurling eller trene i hinderløype. Nå har tilbudet vært stengt snart 1 år.

- Normalt trener vi en gang i uka i gymsal, og vi var ei helt nyoppstartet gruppe da pandemien slo til, forteller Tonje Olsen som er trener og leder for paratilbudet i Bossmo & Ytteren IL.

- Mange av våre utøvere trenger ekstra tid til å bli trygg både på øvelsene og ikke minst bli trygge i gruppa, så da vi i mars 2020 måtte stenge ned, fikk det store konsekvenser da vi åpnet opp treningstilbudet vårt i fjor høst. Det var som å begynne på nytt, forteller hun.

I gruppa er det både ungdom, unge voksne og voksne med ulike typer utfordringer.

- Vi opplevde et lokalt smitteutbrudd på Mo, og derfor måtte vi igjen stenge ned tilbudet vårt litt utpå høsten i fjor. Våre utøvere har ikke hatt noe treningstilbud siden september i fjor. Vi prøvde ut andre aktiviteter uten nærkontakt, men det fungerte ikke. Allikevel er vi optimistiske og både håper og tror at utøverne vil komme tilbake så snart det åpnes opp for det.

Nå håper de på oppstart av aktivitetene i august. De aller fleste av utøvere er nå fullvaksinert, mens trenerne ikke er vaksinert.

- Dette treningstilbudet har fått stor betydning for utøverne. Vi har sett en stor utvikling og ikke minst gleden over å mestre nye ting og ha det sosialt betyr mye. Treningen er en viktig del av utøvernes hverdag. I koronatiden har mange blitt passivisert og vi må nok bruke tid på å bygge opp nivå og ferdigheter igjen. Også vi som er trenere savner treningstilbudet og er veldig motivert for å starte opp igjen. Det å være trener er svært givende, avslutter Tonje Olsen.

Gruppa har i dag tre hovedtrenere og en manager.