Foto: Vefsn Idrettsråd

Barnas Idrettsdag – et godt utstillingsvindu og en fin læringsarena

Barnas Idrettsdag i regi av Vefsn Idrettsråd viser både hvilke muligheter som finnes for barna innenfor idretten, og også hvor gøy det kan være for de eldre ungdommene å være med i idrettslagene som instruktører.

- Vi opplever at Barnas Idrettsdag er en viktig rekrutteringsarena for idretter som ligger litt i skyggen av andre idretter. Denne dagen får barna prøvd seg på alle idretter og ikke bare de typiske som fotball og håndball som alle vet om, forteller leder av Vefsn Idrettsråd Bård Svendsen.

Barnas Idrettsdag i Kippermoen idrettshall er for alle skolebarn fra 1. til. 7. klasse og arrangeres i år lørdag 22. oktober. Elevene deles inn i grupper etter alder og får prøve alle idrettene etter tur. De vil blant annet være innom fotball, håndball, tennis, volleyball, basketball, orientering, langrenn, hopp, innebandy, turn, judo, karate, boksing og klatring.

Instruktører fra idrettslagene og elever ved Mosjøen Videregående skole

Den praktiske gjennomføringen blir planlagt av Idrettsklassene ved Mosjøen Videregående skole, og gjennomføres av dem i samarbeid med representanter fra forskjellige idrettslag.

- En stor, positiv effekt av Barnas Idrettsdag er at elevene på idrettslinja lærer noe i praksis. Lærerne ser at elevene vokser av det, og vi ser at flere ønsker å være med på instruktørsiden i etterkant. En vinn-vinn situasjon, forteller Svendsen.

Barnas Idrettsdag har blitt arrangert av Vefsn Idrettsråd i en årrekke og har alltid vært en stor suksess for store og små.

- Denne dagen har generelt sett vært viktig, uavhengig av korona, som en isbryter og tilrettelegger, forteller Svendsen. Han legger også til avslutningsvis at det vil bli spennende å sammenligne effekten fra tidligere år med dette året.