Inkluderingsprisen 2020 ble mottatt av styreleder Nina Forseth på vegne av Rognan IL - Paraidrett. Til høyre er vinner av ildsjelprisen 2020 Eva Lund Pedersen.

Vinnere av inkluderingspris og ildsjelpris 2020

I forbindelse med idrettskretstinget 5. september 2020 ble inkluderingsprisen og ildsjelprisen for 2020 utdelt. Gratulerer så mye til Rognand IL - Paraidrett som vinner av inkluderingsprisen og Eva Lund Pedersen som vinner av ildsjelprisen.

Inkluderingsprisen 2020 til Rognan IL - Paraidrett

Under kretstinget til Nordland idrettskrets ble inkluderingsprisen for 2020 utdelt, og prisen gikk denne gang til Rognan IL Paraidrett.

Idrettslaget opprettet sitt paratilbud i 2019 og har på kort tid etablert et supert aktivitetstilbud for målgruppen. De tilbyr aktiviteter for alle med en funksjonsnedsettelse – uansett type og grad.

Paraidrettsgruppa har trening to ganger pr. uke hvor de er innom diverse aktiviteter – disse er gymnastikk- og turn, balansetrening, innebandy, vekttrening, teppecurling, boccia og litt lek.

Rognan IL Paraidrett har nå 32 medlemmer, hvorav 19 aktive medlemmer. Deres motto er «Aktivitet – Felleskap – Glede».

Saltdal idrettsråd, som nominerte Rognan IL til inkluderingsprisen, viser til at klubben har lyktes svært godt med å etablere et tilbud med paraidrett i kommunen. De har på kort tid fått etablert et tilbud til paraidrettsutøvere, og har nå to ukentlige treninger med variert innhold for medlemmene. Idrettsrådet sier det er svært gledelig at idrettslaget lykkes med at medlemmene oppnår mestring, glede og utvikling. Tilbudet er svært populært blant medlemmene og er en inspirasjonskilde for andre idrettslag som ønsker å få til noe tilsvarende i sin klubb. At de mottar inkluderingsprisen er derfor vel fortjent!

Ildsjelprisen 2020 til Eva Lund Pedersen

Det kom i år inn forslag på 11 gode kandidater fra hele fylket på Nordland Idrettskrets sin Ildsjelpris. Blant alle disse nominerte ildsjelene som gjør en fantastisk jobb for idretten i Nordland, gikk til slutt årets Ildsjelpris til Eva Lund Pedersen fra Straumen i Sørfold.

Ildsjelpriskomiteen har lagt vekt på følgende i utvelgelsen av årets prisvinner:

Eva Lund Pedersen har i over 50 år vært engasjert innen idretten i en rekke ulike funksjoner og roller. Merittlisten innen frivillig arbeid og verv for lokalidretten i Sørfold er fantastisk lang og variert. Her er et lite utdrag:

• Var med å starte IL Siso i 1970, først som nestleder og ble senere leder
  • Ulike verv i Siso og orienteringsgruppa
  • Leder- eller støttefunksjoner ved alle IL Siso's arrangementer, deriblant speaker
  • Nestleder i styret i Nordland Skikrets i 12 år
  • Nordnorsk mester i friidrett på 400, 200 og 100 meter.
  • Leder av hovedkomiteen under NNM på ski i 2006 - der IL Siso var arrangør.
  • Satt i hovedkomiteen da Fauske IL arrangerte NM på ski i 2012 og Hovedlandsrennet på ski i 2016.
  • Styret i Orienteringskretsen i Nordland.
  • Teknisk delegert og har stillt opp og stiller fortsatt opp på renn på vinterstid

Videre vises det til noen sitater fra begrunnelsen til hennes kandidatur:

"Eva har 50 års frivillig arbeid for idretten i Nordland. Hun har bidratt og bidrar på en svært positiv måte til å skape aktivitet, lage gode arrangementer og alltid være til stede. Hun er allsidig som få, håndterer sekretariatet, speakerfunksjon, står i måltelt, registrerer løpere, og samtidig tar seg av ulike styrearbeid.

Hun er virkelig en ildsjel gjennom sin interesse for å skape idrettsglede rundt seg, på klubbnivå og på kretsnivå i flere idretter.

Idrett har vært Evas store interesse gjennom hele livet, der hun også selv har vært aktiv på flere områder. Det startet med en aktiv friidrettskarriere, der hun ble nordnorsk mester på 100 m, 200 m og 400 m. Videre har hun vært aktiv i orientering, og fått flere km-medaljer, samt gått flere turrenn på ski. Vi kan også nevne at hun deltok på det første kobberløpet som ble arrangert."