Fra venstre: Jonas Einar Tetlie (KS Ski Lofoten), ordfører i Vågan Frank Johnsen, Abid Raja, Berit Kjøll, dep.råd Kristin Berge, Stig Arne Gundersen (Vågan Taekwondo & Hapkido klubb), generalsekretær Karen Kvalevåg. Foto: Vilde Ueland

Idrettspresidenten og kulturministerens møte med lokale idrettslag i Svolvær

I forbindelse med kulturministerens statsrådbesøk i Svolvær fikk idrettspresident Berit Kjøll både utfordret Abid Raja til å klatre opp Svolværgeita og besøkt flere lokale idrettslag i Vågan kommune. På den måten fikk Raja og Kjøll et dypere innblikk i hvordan koronasituasjonen har påvirket det lokale aktivitetstilbudet i Nordland.

Bakgrunn
Idrettspresident Berit Kjøll utfordret også tidligere kulturminister Thorild Widvey til å klatre på Romsdalshorn. Da var det naturlig at vår nye kulturminister fikk samme utfordring. Torsdag klatret de begge opp Svolværgeita, sammen med generalsekretær Karen Kvalevåg og departementsråd Kristin Berge, og fullførte i god stil. Raja tok virkelig utfordringen på alvor, og hoppet til og med over til den andre siden.

geita612.jpg
Abid Raja, Berit Kjøll og Karen Kvalevåg på vei opp til Svolværgeita. Foto: Vilde Ueland

- Jeg synes det er fantastisk at vi har en kulturminister som tok utfordringen. Det hadde jeg ikke trodd, og jeg håpet nesten at han skulle si nei. Nå er jeg bare utrolig glad for å ha gjennomført og kjenner på en enorm mestringsfølelse, sier Berit Kjøll.

Lofoten Tindeklubb ved Anne Marthe Limstrand var også en del av turfølge som viste vei og kunne fortelle mye om klatreaktiviteten og samholdet i Svolvær.

- Her er det ingen som spør om du er lege, advokat eller snekker. Vi spør om du deltok på dugnaden i går, eller hva du bidrar med i lokalsamfunnet. Slik får du status i Svolvær, humrer Anne Marthe Limstrand, som selv er aktiv klatrer, leder i Lofoten Tindeklubb og skal inn i kontrollkomiteen i Norges Klatreforbund.

Middag med lokale idrettslag
Representanter fra et vidt spekter av idretter i Vågan kommune var samlet torsdag kveld for å diskutere muligheter og utfordringer i norsk idrett og i Nordlands-idretten, særlig nå under korona. Fellesnevneren var at klubbene stort sett klarte seg greit økonomisk til tross for situasjonen, men at frafallet i aktivitet er bekymringsverdig.

- Dugnadsånden i Vågan er unik, og er også grunnen til at de aller fleste klubbene ikke sliter økonomisk. Faktisk drives klubbene såpass sunt at flere har avstått fra å søke midler fra kompensasjonsordningen. Det er fordi vi mener andre trenger det mer enn oss, sier leder for Kabelvåg IL, Øyvind Løvdal.

middag612.jpg

Fra venstre, nede: Kamilla Nergår (Kabelvåg IL – turn), Erle Skomakerstuen Bjørgaas (Svolvær Alpinklubb), Christer Jacobsen (Leder Nordland bowlingkrets), John-Magnus Gjelle (Knausen FK), Karen Kvalevåg, Trine Arntsen (Svolvær IL – fotball), Tina Ness (Svolvær IL), Frank Johnsen (ordfører Vågan). Fra venstre, bak: Berit Kjøll, Øyvind Løvdal (Kabelvåg IL), Rasmus Hagen (Lofoten Triatlonklubb), Petter Solli (leder Vågan Idrettsråd), Vilde Ueland (Nordland Idrettskrets), Michael Lind (Svolvær IL – svømming og idrettsskole).

Guidet tur til idrettsanlegg
Fredag var det duket for en omvisning til Stranda stadion, skileikanlegg i Kabelvåg og «verdens vakreste fotballbane» i Henningsvær. Vi var så heldig å bli guidet av leder for Vågan Idrettsråd, Petter Solli (også tidligere Glimt-spiller), Stig Arne Gundersen fra Vågan Taekwondo & Hapkido klubb samt ordfører Frank Johnsen.

På Stranda Stadion var det full aktivitet av barn og unge på de flotte kunstgressbanene. På grunn av manglende kapasitet i Vågan er det foreslått å bygge en flerbrukshall på området, hvor både fotball, friidrett og klatring er ønskelige idretter å inkludere. Kulturministeren støttet forslaget om å inkludere flest mulig idretter og foreslo å bygge høye, bratter vegger for å gjøre klatring økonomisk mulig.

KS Ski Lofoten tok oss med for å vise hvor de har planlagt å bygge skileikanlegg. På grunn av sin gjestfrihet og dugnadsånd brukes nåværende skiløyper av alle, og de har derfor få betalende medlemmer, noe som har vært en liten utfordring i disse coronatider.

Vaagar Idrettspark beskrives av Gundersen som «et fantastisk anlegg som samler barn og ungdom, og for så vidt også voksne. Et godt samlingspunkt». Den flotte idrettsparken inkluderer håndballhall, innendørs fotballhall, turnanlegg og et multisport-rom (for blant annet taekwondo).

Turen ble avsluttet på fotballbanen i Henningsvær som av flere blir omtalt som «verdens vakreste». Det kan vi godt forstå!

Tusen takk til alle engasjerte idrettslag og frivillige som vi fikk møte, og som lot oss få et innblikk i deres idrettshverdag. Dere gjorde turen fantastisk!