Finn Magne Simonsen.jpg

Årets Ildsjel 2020

Finn-Magne Simonsen (72) fra Bjerkvik er Nordland idrettskrets sin kandidat til prisen «Årets ildsjel».

Kjetil Andre Aamot overrasket Finn-Magne med nominasjon til prisen "Årets Ildsjel"

Vinneren blir kåret under idrettsgallasendingen 9. januar på NRK. Alle kan nominere kandidater til prisen, og en nasjonal jury ledet av Kjetil André Aamodt velger ut 5–6 kandidater i hvert fylke. Idrettsstyret velger blant disse sin vinner i fylket. Styret i Nordland idrettskrets har valgt sin vinner, og det er Finn-Magne Simonsen.

LES SAKEN OG SE VIDEO HER

"Jeg vil på vegne av Norsk Tipping og Norges idrettsforbund få lov til å gratulere deg Finn Magne Simonsen som kretsvinner i Nordland fylke til årets ildsjel. Tusen takk for innsatsen du gjør for Idretts-Norge", sier Aamodt i videoen.

Engasjert i over 50 år

De fleste som har holdt på med idrett i vårt område kjenner Finn-Magne Simonsen. Han sier selv han har vært engasjert i idrett og frivillighet fra han var rundt 20 år. Han spilte aktiv fotball til han var i midten av 30-årene, og alle tre barna har vært med på flere idretter. Der har han stilt opp. Han har jobbet på Narvik stadion, har vært bestyrer i Bjerkvik svømmehall og styrt Bjerkvik Idrettsforening. Han har også vært daglig leder i Mjølner. Han ledet huskomiteen for byggingen av Bjerkvikhallen, og er nå leder i BCC.

Og selv om han pensjonist, men kanskje enda mer aktiv enn før. Simonsen har nettopp gått av som nestleder i anleggsutvalget i Nordland idrettskrets, og skal gå av som leder i anleggsutvalget i Hålogaland fotballkrets.

"Nå er jeg engasjert i BCC, og i strandpromenaden i Bjerkvik".
Dugnadsånden i Bjerkvik er stor, og jeg må skryte veldig.

Simonsen sier det er stort å bli nominert, men blir glad uansett hvem som vinner.

Se Finn-Magne Simonsens første reaksjon på at han er kåret til Årets Ildsjel i Nordland.

Juryen avgjør

Idrettsgallaen blir digital i år, og Simonsen vet enda ikke hvordan den blir gjennomført. Det er en egen jury for «Årets ildsjel». De nominerte kan være enten trener, tillitsvalgt eller ha andre verv i idretten. Personen kan ikke være heltidsansatt.

Det blir ikke gjennomført folkeavstemning i år. Alle de 11 fylkesvinnerne blir offentliggjort fortløpende på idrettsgalla.no

Juryen består av:

Kjetil Andre Aamodt