2Kristian Holm.png

Kristian Holm

Kristian Holm er seksjonsoverlege ved Barne- og ungdomsavd. SI Lillehammer med spesielt ansvar for bl.a. idrettsrelaterte problemstillinger og dårlig fungerende utøvere. Månedlig behandler han barn helt ned i 12 årsalderen som i iveren etter å bli best i sin idrett blir overtrent, skadet eller trener seg syke

Noen barn og unge blir henvist til sykehuset etter å ikke ha prestert så godt som de selv, trenere og foreldre forventer. De vil ha svar på hva som er galt og søker medisinske årsaker, for eksempel infeksjoner eller sykdommer. Svaret er i de fleste tilfellene enkelt: Belastningen og presset er blitt for stort, og de voksne rundt utøveren har ikke greid å fange det opp før det er for seint.

Olympiatoppen ser sammenfallende trekk blant dem som virkelig blir gode: De har trent allsidig, de har hatt foreldre som ikke har presset på, men støttet dem, og de har blitt sett og tatt vare på av treneren. Disse trekkene beskriver forhåpentligvis ambisjonene til alle foreldre, trenere og ledere innen barne- og ungdomsidretten. Så hva er det egentlig som skjer når noen likevel trener seg syke? Blir jaget etter gode prestasjoner for stort?

I samarbeid med Olympiatoppen har Kristian holdt omlag 20 foredragskvelder i Hedmark og Oppland med fokus på sunn barne- og ungdomsidrett. I foredraget «Dagens barne- og ungdomsidrett – gårsdagens toppidrett?» tar han opp temaer rundt barn/ ungdom og trening som vil være tankevekkende og nyttig for alle utøvere, trenere, foreldre og øvrige interesserte i barne- og ungdomsidrett, uavhengig av nivå.

Meld deg på vårt spennende hovedprogram HER, og hør Kristian Holm, Knut Nystad, Torstein Andersen Aase, Maria Terese Kittilsen og Bedriftsidrettens inspirerende foredrag!