Knut Nystad.jpg

Knut Nystad

Han er født og oppvokst på Fauske, og for skinasjonen Norge er han best kjent som smøresjef på det norske skilandslaget.

Sammen med tvillingbroren Trond reiste han til University of Vermont i 1990 med skistipend for å studere økonomi og ledelse. Han tok seg jobb som trener for langrennslaget ved University of Denver, hvor han ble i 12 år før han kom hjem til Norge igjen. Fra 2006 til 2018 var han smøresjef for langrennsløperne i Norges Skiforbund.

På idrettskonferansen får vi høre to foredrag:

"Smørelaget - lag for lag"  - som smøresjef for landslaget i langrenn vant han OL-gull fra smøreboden. Hør Knut fortelle sin historie om livet med smørelaget i med- og motvind, med vekten av forventningene til det norske pubikum på skuldrene.

"VI - like muligheter til å prestere" - Knut er daglig leder i Stiftelsen VI. Funksjonshemmede opplever nedsatt livskvalitet, dårligere helse og mer isolasjon enn funksjonsfriske. De har også mindre tilgang til ressurser for å utøve fysisk aktivitet og andre interesser. Dette vil Stiftelsen VI gjøre noe med, etter initiativ fra Kjell Inge Røkke og Aker. Hvordan de ønsker å gjøre det, og bakgrunnen for engasjementet, får vi høre mer om i foredraget «VI – like muligheter for å prestere».

Meld deg på til årets hovedprogram HER