Nei til Russiske og Belarusiske utøvere!

Viken idrettskrets støtter idrettsforbundet i utestengelse av utøvere fra Russland og Belarus. Deltakelse i idrettsarrangementer vil bli brukt politisk av styremaktene. Det er ikke idretten tjent med.

Krigen i Ukraina påvirker oss. Regjeringen er forberedt på at det kan komme 120 000 ukrainere til Norge. Fordømmelse rundt om i Europa mot Russlands krig i Ukraina er massiv.
Mandag besluttet Europarådet å ekskludere Russland fra sitt medlemskap. For snart ett år siden ble Russland nesten unisont fordømt av FN. Viken idrettskrets presenterte sitt syn i forbindelse med skisprinten i Drammen for ett år siden. Ingenting har forandret seg siden da.

Vi forstår at det kan oppleves urettferdig for utøvere fra Russland og Belarus. De ønsker å konkurrere, og de mener at det er et godt kompromiss å kunne delta som "nøytrale" utøvere. Men hvordan skal vi som idrettsorganisasjon klare å skille mellom "rene" og ikke rene utøvere? Vi vet at Russland har lover som gjør det umulig å fordømme krigen. Og vi vet at de kommer å gjøre et politisk poeng av situasjonen, hvis deres utøvere får konkurrere internasjonalt. Vi håper at utøverne som er imot krigen, skjønner at deres bidrag er å akseptere utestengelsen. Noen ganger er det ikke mulig å nyansere.

En gang i fremtiden må vi som storsamfunn hele sårene, og på ny møtes på idrettens arenaer. Men først må krigen ta slutt.

Viken idrettskrets støtter derfor Ukrainas bønn om utestengelse, og vi støtter idrettsforbundet som stiller seg bak utestengelsen av Russland. Idretten er og vil alltid være politisk – Viken idrettskrets tar ansvaret og sier NEI TIL DELTAKELSE AV RUSSISKE OG BELARUSISKE UTØVERE!