Anleggsutvalg

Pål Thomassen
Leder av anleggsutvalget

• Plan-og utviklingsarbeid innen anlegg og anleggspolitikk overforvåre forvaltningsnivåer –fylke og kommune, i kommune i samarbeid med IR.
  • Rådgivning i anleggsfaglige sakerknyttet til politisk påvirkningsarbeidi Viken.
  • Rådgivning i anleggsprosjekterings-og byggesakermed spesielt fokus på arealsikring og optimal bruk av spillemiddelordningen.
  • Kompetanseheving i anleggsspørsmåli egen organisasjon og underlagte ledd.

• Regionalisere NIFs anleggsstrategi «Idretten skal –anlegg»i Viken, herunder arbeide tett sammen med særidretteneog idrettsrådene.
  • Øke anleggsdekningen for flest mulig anleggstyper i Viken.
  • Sørge for at det utvikles, planlegges, bygges og drives anlegg i henhold til norsk idretts beste og basert på handlingsplaner bygd på vedtak i norsk idrett.
  • Sørge for at Viken IK oppfattes som en faginstans i anleggspolitiske spørsmål i vårt område. Det gjelder alle utbyggere og eiere på våre forvaltningsnivåer –fylke og kommune.
  • Være innovativ og i forkant når anlegg skal utvikles.
  • Sammen med særidretter og aktuelle idrettsråd utarbeide en plan for nye regionale og interkommunale anlegg i Viken som fremlegges til behandling i styret i Viken IK. Planen er tenkt brukt overforalle relevante interessenter,og spesifikt overfor Viken FK,for å få etablert en ordning for fylkeskommunal delfinansiering av denne typen anlegg.
  • Øke anleggskompetansen i egen organisasjon og i flest mulig IR.

• Sørge for at Viken IK har knyttet til seg nødvendig kompetanse til å kunne nå målene.
  • Utarbeide en plan for arbeidet og fremlegge denne for godkjenning i styret i Viken IK.
  • I anleggsarbeidet samarbeide tett med Viken FK på alle relevante områder.
  • Være pådriver og rådgiver i anleggsprosjekter på nasjonalanleggsnivå, regionalt/interkommunalt nivå og i kommunene. For det sistnevnte skal hovedfokus være rettet mot skoleanlegg.
  • Væreet synlig kontaktorgan som tilbyr anleggstekniskog anleggspolitiskkompetanse til underlagte organer, eiere og brukere av anlegg.
  • Utarbeide og vedlikeholde presentasjonsmateriell for bruk i politisk påvirkningsarbeid overfor våre forvaltningsnivåer.
  • I samarbeid med administrasjonen i Viken FK etablere kurs-og treningsmateriell og -program for kompetanseheving av underlagte organer.
  • Avholde et årlig anleggsmøte med politikere/administrasjonen i Viken FKfor drøfting av status og nye planerog for påvirkning av idrettens rammevilkår når det gjelder anlegg.
  • Arbeide forat Viken fylkeskommune, og kommuner i Viken,i sin planlegging av skolebygg/idrettsanlegg også tar med idrettens behov.
  • Arbeide for at Viken fylkeskommune prioriterer spillemidler til anlegg, der anleggsbehovet totalt sett er størstnår det gjelder anleggsdekning pr. innbygger.

Øvrige medlemmer
Jon Syversen