Foto: Tove Mossestad

Ekstratilskudd for inkludering av barn og unge 2024

Det ble i desember 2023 gitt et ekstraordinært tilskudd fra departementet på 100 millioner kroner til lokale idrettslags arbeid for inkludering av barn og ungdom (6-19 år) i idretten.

90 millioner kroner er fordelt mellom kommuner basert på antall og andel barn i familier med vedvarende lavinntekt (SSB tall).
De resterende 10 millioner kronene fordeles mellom fylkene som faller utenfor den ordinære fordelingen.

Viken idrettskrets har fordelt 1097102 kr fordelt på IL i 23 idrettsråd.

Styret i Viken idrettskrets behandlet saken på styremøtet 13.2.2024 og vedtok kriteriene. Det ble vedtatt at dette delegeres til det enkelte idrettsråd. Dersom de ikke ønsket / ikke hadde kapasitet til å gjøre dette innen 5.4.2023, så ville Viken idrettskrets foreta fordelingen.

Dette er er fordelingen av midlene.

Dette var kriteriene som ble vedtatt av styret i Viken:

1. Fordelingen baseres på samlet modell med vekting i tråd med KUDs modell.
2. Idrettsrådet fordeler midlene i sin kommune, nedenstående er forslag til modell for praktisk gjennomføring samt modell for fordeling der hvor idrettsrådet ikke har kapasitet til å foreta fordelingen.
3. Idrettslag kan ikke gis beløp under 1000 kroner. Et idrettslag må enten få 0 eller fra 1000 kroner og mer (krav fra NIF).
4. Alle idrettslag med medlemmer i målgruppen (barn og ungdom 6-19 år) tilgodeses
5. Allianseidrettslag holdes utenfor dersom all aktivitet foregår i klubber tilknyttet alliansen
6. Midlene fordeles med 5 000 kr i grunntilskudd per IL *
7. Resten av midlene fordeles etter % av barn og unge (6-19) i det enkelte IL innenfor den enkelte kommune. VIK bidrar med medlemstall til det enkelte IR.
8. Dersom totalbeløpet er for lite til å ha 5 000 kr som grunntilskudd, settes grunnbeløpet til 30% av totalbeløpet i kommunen (minimum 1 000 kr).
9. Idrettsrådene oversender fordelingen til VIK som formidler videre til NIF i tråd med den prosessen som NIF har vedtatt. Fordelingen skal foretas i sin helhet før idrettslagene får overført tildelte midler.

*Begrunnelsen for å ha 5 000 kroner som hovedregel for grunntilskudd er at det bør være et visst nivå for å kunne ha mulighet til å faktisk gjøre noe konkret for å åpne opp for å inkludere unge som i dag ikke er medlem. Målgruppen er ikke kun de som i dag er medlemmer. I flere av kommunene er det få IL, og i slike tilfeller vil det være ett større fleridrettslag som mottar det meste av støtten. Det anses riktig utfra medlemstallet i dag og utfra potensialet til å inkludere flere.