TIDLIGERE PRISVINNERE: Fra prisoverrekkelsen på Mysen 2018. I første rekke Vigdis Mørdre, statssekretær Frida Blomgren i Kulturdepartementet, Ragna Gulbranssen og Erik Unaas.

Nye 250 000 kroner skal deles ut etter forfatter Trygve Gulbranssen

Ragna Gulbranssen, datteren til forfatteren Trygve Gulbranssen (1894-1962), opprettet for ti år siden et minnefond i sin fars navn. Søknadsfrist var 1. mai 2023.

imagehbses.png

Fondet skal i utgangspunktet dele ut pris hvert år, med målsetting om å stimulere til fysisk aktivitet og trivsel for funksjonshemmede idrettsungdom med tilhørighet til det som nå er Viken fylkeskommune (Østfold, Akershus og Buskerud), fylker der forfatteren hadde sin familiære tilknytning.

Fondets grunnkapital er på 5,2 millioner kroner og det har de siste årene vært delt ut over 200 000 kroner, i tillegg til et boksett, blomster og diplom med en av Gulbranssens tegninger.

- En fantastisk gave, sier Erik Unaas, tidligere ordfører i Eidsberg kommune og nå leder av styret for «Forfatter Trygve Gulbranssens Minnefond».

Utøver eller idrettslag

Stiftelsens formål er å støtte idrett, aktivitetet og velferdstiltak for funksjonshemmede barn og ungdom under 35 år med tilhørighet til Viken fylkeskommune – og Viken idrettskrets. Enten til enkeltutøvere eller til et lag eller en organisasjon.

I tillegg til Unaas, sitter tidligere Marker-ordfører Kjersti Nythe Nilsen, Randulf Hegna, slektning av Gulbranssen, og lokalpolitiker Espen A. Volden i styret. Volden er også styremedlem i Trygve Gulbranssens Venneforening.

Sportsjournalist og leder

Trygve Emanuel Gulbranssen (1894-1962) var en meget allsidig kulturperson. Foruten sitt forfatterskap, var han også forretningsmann, journalist og idrettsleder. Født i daværende Kristiania, men bodde i siste del av sitt liv i Eidsberg ved Mysen i Indre Østfold.

Han skrev i mellomkrigstiden i bladet «Idrætsliv», dekket for Aftenposten samtlige OL i årene 1920-1936, han var visepresident i Norges Friidrettsforbund (også dommer under sommer-OL i Antwerpen i 1920), sentral i lanseringen av o-idretten i Norge og også leder av idrettsmerkeutvalget i det som nå er Norges Idrettsforbund og Olympiske og paralympiske komite.

Som forfatter er han aller mest kjent for å ha skrevet Bjørndaltrilogien; «Og bakom synger skogene» (1933), «Det blåser fra Dauingfjell» (1934) og «Ingen vei går utenom» (1935).

I 1933 var han verdens fjerde mest leste forfatter, og bøkene ble trykket i mer enn 12 millioner eksempler og oversatt til nærmere 40 språk – i tillegg til internasjonale filmatisering. Fortsatt kommer det nye opplag.

Forslag og søknad med begrunnelser sendes:

Stiftelsen Forfatter Trygve Gulbranssens Minnefond v/ Alexandra Hastings

Mobil +47 91133316– e-post: alexandra.hastings@idrettsforbundet.no

Søknadsfrist var 1. mai 2023.

Utdelingen er ved Scandic Brennemoen mandag 12. juni kl 16:00-18:00.