Odd Arild Amundsen kåret til månedens Gullvaffel

Odd Arild Amundsen er en avdanka fotballspiller som bestemte seg for å bygge et aktivt lokalsamfunn på Øren. Nå har Drammens Ballklubb barnehagetilbud, idrettsfritidsordning (IFO), Fysak timer, e-sport, åpen hall tilbud, sommerskole og ukentlig tilbud for de over seksti år (60+).

- Ingen barn slipper unna Ballklubben, forteller Odd Arild. Månedens Gullvaffel ble avslørt i Gullvaffel-podden med Mina Gerhardsen som gjest.

Odd Arild ble overrasket under konferansen "I samme båt" med idrettslag og idrettsråd fra hele Viken tilstede.

Klubbhuset til Drammens Ballklubb er naboen til Øren skole. Dette har Drammens Ballklubb utnyttet til det fulle.

- Odd Arild er ildsjelen som turte å tenke nytt, noe som har påvirket hele lokalsamfunnet fra barn til voksen. Han tenker på alt fra barnehageprosjekter til Fysak i skolen, skole og mat etter skoletid. Han har startet tilbud for de eldre, et 60+ tilbud, så hele samfunnet nyter godt av det han har inspirert og bidratt til gjennom idrettslaget, forteller Even Thiseth, aktivitetsleder i DBK.

Odd Arild: Han har vært i idretten i seksti år. Som idrettsmann tilbrakte han sine ungdomsår i Bragerøen, men spilte fra 1968 fotball i Strømsgodset. Der ble han med på klubbens storhetstid og var med på å vinne tre norgesmesterskap og ett seriegull i 1970. De 15 siste årene har han vært mest opptatt av at alle barn og unge på Øren skal oppleve mestring, sosial tilhørighet til skolen og idrettslaget og ikke minst få en aktiv identitet som varer livet ut.