Skjermtid et mye diskutert tema.
Skjermtid er et mye diskutert tema.

Ha skjermtid for de yngste

Når familien samles rundt tv, nettbrett eller annen skjerm kan det gi fine opplevelse for alle. Men husk at dette tar vekk tid som kunne bli brukt, til annen type utforsking, lek, fysiske opplevelser og aktivitet.

For oss som er opptatt av fysisk aktivitet er skjermtid et mye diskutert tema. Bakgrunnen er at vi ønsker at barna våre skal fostre en aktiv identitet, sunne vaner og gode mellom-menneskelige relasjoner. Gode egenskaper å ta med seg i livet. Å bruke mer tid uten skjerm gir større forutsetninger for livslang idretts- og aktivitetsglede.

I vår anbefalte Verdens helseorganisasjon (WHO) en maksimal daglig skjermtid på én time for barn under fem år, og ingen skjermbruk i det hele tatt for barn under to år.

Hva skjermtiden brukes på er også et element. Det finnes mange fine programmer og apper laget for små barn der dere som familie kan leke og lære. Akkurat som i bøker kan man lære om farger, dyr, om skolestart eller få inspirasjon til tannpuss eller bleieavvenning. Bruk historiene som utgangspunkt for å snakke om noe som skal skje i barnas liv. Det oppleves trygt å få se hvordan andre har taklet utfordringer før de skal prøve selv.

Det viktigste er kanskje å ha skjermtid for de yngste og at man er engasjerte i det barna ser på.