Dugnadspropell og selvutnevnt president

VVS ingeniøren, tilretteleggeren og den selvutnevnte presidenten i Geithus IL har sørget for at isen er klar i over tretti år.

Arne Borgersens utrettelige arbeid har skapt et unikt skøytemiljø på Furumo. Utallige barn og unge har lært å gå på skøyter og opplevd mestring og aktivitetsglede. Han har ingen problemer med å få med seg 60 til 70 frivillige på store arrangementer. Han sprer ekte kjærlighet for skøytesporten, en kulturarv og aktiv identitet som ingen annen "president" vil være kapabel til i nærmiljøet sitt.

"Presidenten" ble kronet med tittelen månedens Gullvaffel i Gullvaffel-podden med stortingspresidenten som gjest.

- Ja, vi har fine titler her. Det er vi gode på. Hvert år har vi lønnsforhandlinger og da går vi opp hundre prosent hvert år. Så det er gode forhandlinger her. Det er ikke no' streik!" forteller den muntre presidenten.

Ingen skulle tro at Geithus-presidenten egentlig er Birkebeiner-gutt bosatt i Krokstadelva, spesielt ikke hvis man vet at VVS-ingeniøren er å finne på Furumobanen fra klokka seks til ni om kvelden.

- Denne prisen må jeg dele med dugnadsgjengen, sier Arne Borgersen, som ser på rekruttering av frivillige som står på over tid som en mangelvare. Men han vet om noen potensielle arvtagere og er sånn sett en forsiktig optimist.

- Jeg er jo i avgangsklassen, så det er viktig å satse på nye, fortsetter Arne.

Tidlig ute med å tenke bærekraft

Tidlig på 2000-tallet sørget Arne for at nabobygget Furumo Svømmehall fikk overskytende energi til oppvarming.

- Vi kjempet for det i mange år. Da vi bygde banen i 1995 var det ikke enighet om å ta imot overskuddsenergi. Men vi fikk til slutt en utredning og la kabler til svømmehallen. Det må jo være fornuftig å ta vare på energien, ikke blåse den rett opp til himmelen!

Arne Borgersen i Geithus IL skøyter er månedens gullvaffel for sitt mangfoldige frivillige arbeid – du er gull verdt!