Nå kan voksne breddeidrettsutøvere konkurrere på tvers av kretser og regioner.

Ytterligere lettelser for breddeidretten for voksne

Usikkerhet rundt Delta-varianten og økt smittespredning både i Norge og internasjonalt gjør at regjeringen har besluttet å ikke iverksette trinn 4 i gjenåpningsplanen nå.

En ny vurdering av om vi kan gå til trinn 4 i regjeringens gjenåpningsplan vil skje i midten av august.

–Pandemien er ikke over. Det er en bekymringsfull utvikling i flere europeiske land som følge av Delta-varianten, også i land med høyere vaksinasjonsdekning enn i Norge, slik som Storbritannia og Nederland. Det er knyttet usikkerhet til hvordan Delta-varianten vil slå ut i Norge når det gjelder smittespredning og sykdom. Regjeringen har derfor valgt å følge rådet fra Helsedirektoratet og FHI og ikke iverksette trinn 4 i gjenåpningsplanen nå, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Det gjennomføres likevel noen mindre justeringer i trinn 3. Disse endringene trer i kraft fra midnatt, natt til mandag 2. august.

Regjeringen åpner opp ytterligere opp for voksne breddeidrettsutøvere. Fra førstkommende mandag kan voksne delta på idrettsarrangementer på tvers av regioner og kretser. Dette gjelder ekspempelvis kamper, stevner og konkurranser.

– Dette er nok en gledelig nyhet for idretten, og den siste milepælen for å utøve normal idrettsaktivitet for våre utøvere. Fortsatt gjenstår lettelser i publikumsrestriksjoner ved gjennomføring av idrettsarrangement. Dette går uansett riktig vei, og vi gleder oss til høsten med mye idrettsaktivitet og idrettsglede for både store og små over hele landet, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Det er likevel viktig å understreke at pandemien ikke er over. Utsettelsen av trinn 4 i regjeringens gjenåpningsplan er en viktig påminnelse for oss alle hvor viktig det er at vi må fortsette å slutte opp om og følge smittevernreglene. Idretten vil fortsette å følge den ansvarlige linjen og inrette seg etter de til enhver tid gjeldende smittevernsreglene.

For mer informasjon om regjeringens gjenåpningsplan les her