koronavirus.jpg

Viken stenges ned

Nye smitteverntiltak i Viken gjeldende fra 16. mars til og med 11. april.

Smittesituasjonen i Viken er svært utfordrende, og smitteøkningen er dramatisk høy blant barn og unge. Myndighetene har fra og med i dag 16. mars vedtatt ytterligere tiltak i Viken. For idretten i Viken betyr det endringer, og dette gjelder alle de 51 kommunene i Viken.

- Nå har pandemien preget livene våre et drøyt år, og vi har ikke annet valg enn å fortsette det eksemplariske, men dog krevende, arbeidet Viken-idretten har lagt ned over flere måneder. Arbeidet vi allerede har lagt ned gjør meg stolt over å være en del av Viken-idretten, men vi kan ikke stoppe her. Vi er ikke i mål før vi har krysset målstreken, og på veien dit må vi gjøre det vi kan for å legge til rette for trygge rammer i nærmiljøet for barn og unge, forteller organisasjonssjef Kathinka Mohn.

Dette er reglene som gjelder for idretten i Viken nå.

Arrangementer
Alle arrangementer er forbudt både innendørs og utendørs. Alle kamper, turneringer, konkurranser, samlinger eller liknende skal avlyses eller utsettes. Dette inkluderer også treningskamper.

Idrettsaktiviteter
Det er kun tillatt med utendørs idrettsaktiviteter for barn og ungdom til og med 19 år. Da med grupper på maks 10 personer, med to meter avstand og fra samme kommune.

Generelt

• Det oppfordres til å minimere tilstedeværelse av personer som ikke er direkte knyttet til treningsaktiviteten.
  • Det anbefales å benytte mest mulig faste kohorter i forbindelse med trening.
  • Hold alltid oversikten over hvem som har vært til stede ved en aktivitet. Alle må bidra til effektiv smittesporing.
  • Alle unødvendige reiser skal unngås.
  • I Viken er det kun tillatt med organisert idretts- og fritidsaktivitet innad i egen kommune.

Bruk sunn fornuft. Er du syk, hold deg hjemme. Er du i tvil bør du la være.

Toppidrett
Per 22. mars 2021 kan ikke toppidretten trene i Viken. På Regjeringens pressekonferanse 17. mars ble det sagt at det skulle snakkes sammen for å harmonisere toppidretten mellom Oslo og Viken, her har vi fremdeles ikke hørt noe. Vi oppdaterer så fort vi hører noe.

Oppdatering 23. mars
I regjeringens oppdaterte artikkel står det at "Strenge regionale og lokale tiltak gjelder fortsatt.", denne kan leses her

For mer informasjon, besøk Regjeringens sider her.