Foto: Sarpsborg idrettsråd

Sommerskole i Sarpsborg

Sarpsborg idrettsråd arrangerer for første gang, tre hele uker med sommerskole i området rundt Sarpsborg stadion. Vi valgte aldersgruppen 5.-10. klasse. Totalt har de 40 plasser hver uke, og alt er gratis. Sarpsborg idrettsråds sommerskole har navnet «AktivIDumpa». Grunnen til det er at hele området kalles for Dumpa. Vi tok en prat med Ole-Henrik Andersen i Sarpsborg idrettsråd om hvordan de har fått dette til, hvorfor de satt i gang og hvordan det har blitt tatt imot.

Hvorfor sommerskole?

- Denne sommerskolen ble satt i gang etter at kommunen ble bevilget midler til å kunne skape en aktiv sommer for barn og unge. Dette som et resultat av den pågående pandemien, og frykten for at mange barn ville få en sommer uten å ta del i sosiale og fysiske opplevelser. Vi har siden tildelingen vært aktive mot alle våre idrettslag, slik at de som hadde mulighet, kunne være med og skape en aktiv sommer i Sarpsborg. Vi er mektig imponert over alle tillitsvalgte i våre klubber som gir av sin egen ferie, slik at barn kan oppleve et stort utvalg av sommerskoler. Da kunne jo ikke vi være noe dårligere!

- Vi samarbeider med Kirkens Bymisjon, som har sitt «Skattekammer» i samme lokaler som oss. Det vil si at alt av utstyr som barna trenger hos oss, kan lånes i disse lokalene. Kirkens Bymisjon stiller også opp med flere frivillige hver eneste dag, forbereder mat og drikke, som også barna får hver eneste dag. Vi bruker vårt kontaktnett i klubbene, slik at mange klubber kommer med instruktører til visse tidspunkt. Vi kan nevne at minigolfklubben har hatt flere timer her, ettersom vi har fått satt opp ni baner. Sarpsborg Danseklubb har instruktører hos oss, som da tilbyr danseaktiviteter med mer. Videre legger vi en del midler til å kunne tilby unge instruktører en sommerjobb. Vi er helt avhengige av disse, og de er utrolig flinke. På denne måten får vi kontakt med ungdom som vi senere kan bruke på andre arrangementer vi skal gjennomføre utover året, sier Ole-Henrik engasjert.

Idrettskonsulent i Sarpsborg idrettsråd, Ole-Henrik Andersen.
Foto: Sarpsborg idrettsråd.

Vi har lagt merke til at det er et bredt spekter av aktiviteter, alt fra Rocket League til tradisjonelle idretter – hvilke tilbud er det dere har i løpet av Sommerskolen?

- Hele vårt område er fylt opp av nærmiljøanlegg som er fristende for de fleste. Vi har dette store området som heter Dumpa, som ligger bare 500 meter fra sentrum av Sarpsborg, noe som er helt unikt. Hele tiden søker vi ulike stiftelser også videre, for å få midler til å utvide Dumpa Aktivitetspark. De siste årene har vi fått anlagt hinderløype, treningsapparater, innebandyvant, basketballstativer, volleyballbaner, cricketbane, sjakkbord, skatepark, joggeløyper, minigolfbaner, helårs akebakke også videre. Sist vinter ble det produsert masse kunstsnø, og det ble preparert skikkelige skiløyper midt i sentrum, og det i tidligere Østfold(!), forteller Ole-Henrik.

Dumpa aktivitetspark.
Foto: Sarpsborg idrettsråd.

Hvordan vil du beskrive stemningen rundt AktivIDumpa?

- Vi får hele tiden gode tilbakemeldinger rundt vår sommerskole «AktiviDumpa». De som har meldt seg på en uke, spør ofte om det er plasser ledige, slik at de kan være med på en uke til. Vi prøver også å være fleksible, og på en regnværsdag kan vi dra til flotte Sarpsborg bowlingsenter for å lære bowling, svarer Ole-Henrik.

Hvis det er noen kommuner andre steder i Viken som gjerne skulle satt i gang dette – har du noen tips til hvordan å få det til?

- Skap et godt samarbeidsklima med klubber som ligger i samme nærområde! For eksempel kan en volleyballskole i en hel uke kan for noen bli litt ensformig, men er turnforeningen og badmintonklubben i samme hall, skap da heller en variert uke med forskjellige aktiviteter.

- Bruk penger på klubbenes unge instruktører, dette er ikke tiden for å salte ned midler klubben har på konto. Hvis vi skal si noe negativt om den store satsingen rundt sommerskoler, er det at de litt eldre ungdommene ikke kunne bli med. Det var for skolebarn fra 1.-10. klasse. Vi mener jo at de fra 18-25 absolutt skulle kunne blitt en del av denne satsingen. De har opplevd tøffe 16 måneder i denne pandemien, avslutter en engasjert Ole-Henrik.

Tusen takk til Sarpsborg idrettsråd og deres sommerskole og alle som har gjort en innsats for å skape aktivitetsglede for barn i sommer.