Det var tydelig engasjement da Kråkerøy idrettslag presenterte sine to splitter nye sandhåndballbaner.

Sammen tar vi løkka tilbake!

Mer enn 50 deltagere deltok på anleggskonferansen 22.-23. oktober, som var bygget på den nylig lanserte anleggsstrategien til Viken idrettskrets med fokus på nærmiljøanlegg.

I forbindelse med både Den store idrettshelga og anleggsstrategien til Viken idrettskrets, arrangerte idrettskretsen i samarbeid med Fredrikstad idrettsråd og Viken fylkeskommune en anleggskonferanse om nærmiljøanlegg. løpet av konferansen har vi fått erfare svært dyktige foredragsholdere, inspirerende gruppearbeid, besøk av den nye fylkesrådslederen og ikke minst befaringer hos Kråkerøy idrettslag og Stjernen Hockey.

Amalie Marie Hov Malkenes er medlem i ungdomsutvalget i idrettskretsen. Hun ble allerede som 13-åring valgt inn som ungdomsrepresentant i Tistedalen Turn og Idrettsforening, og hennes innlegg fredag kveld handlet om ungommens rolle i anleggsutviklingen.

- Det som er interessant er at de som foreslår, planlegger og vedtar de anleggene som skal bygges ikke nødvendigvis ikke er de som bruker anlegget mest. Det er det barn og unge som gjør! Min oppfordring til de med beslutningsmyndighet er å involvere ungdommen, sier Hov Malkenes engasjert.

Det at ungdommen engasjerer seg er viktig. Det at ungdommen har forslag på hvordan beslutningstakere kan engasjere og involvere ungdom i enda større grad, er helt fantastisk.

- Oppsøk oss der vi er! Vær til stede på idretts- og nærmiljøanleggene, om det så er ballbinger, skate-parker, klubbhus eller hva enn det måtte være. Nå ut til oss! Send oss melding, spør oss om hva vi savner, om hva vi synes er bra. På denne måten kan man sikre at ungdommen, som man i mange tilfeller utvikler lokalsamfunnet for, faktisk har hatt en stemme, forteller Hov Malkenes.

Amalie Marie Hov Malkenes var fornøyd etter hennes innlegg på anleggskonferansen.

Idretten gjør mye viktig i utvikling av nærmiljøanlegg, og statistikk viser at det er stor forskjell i hvilke typer nærmiljøanlegg som nå bygges. Idrettskretsen mener at idrettslag og kommuner skal bygge et nærmiljøanlegg i tillegg, hver gang de bygger et ordinært idrettsanlegg. De siste 10 årene har det blitt vanligere å bygge nærmiljøanlegg. Det brukes nesten tre ganger så mye midler til å bygge nærmiljøanlegg i 2020, i forhold til 2010. Et resultat av utviklingen er at den egenorganiserte aktiviteten øker, og dette var grunnlaget for et inspirerende gruppearbeid som skapte stort engasjement.

Det diskuteres om nærmiljøanlegg og egenorganisert aktivitet.

På lørdagen var det på tide å se teori i praksis, så hele anleggskonferansen ble bussa til Kråkerøy idrettslags (KIL) flotte anlegg. KIL har nylig ferdigstilt to sandhåndballbaner, og planlegger nå et tilbygg til klubbhuset i tillegg til å ha en flerbrukshall og flere fotballbaner i samme område.

- Noe av grunnen til at vi ønsket sandhåndballbaner i tilknytning til det eksisterende anlegget her oppe, er at håndballspillerne våre allerede har mangel på anlegg. Blomsterøyhallen er en kommunal hall, så KIL får ikke alle tidene som er her. To sandhåndballbaner gjør at man faktisk kan trene alternativt hvis det er mangel på halltid, samt at det appellerer stort til egenorganisert lek, forteller en av ildsjelene i Kråkerøy, Tom Hermansen.

Leif Erlandsen er anleggsgartner av yrke og også frivillig i KIL. Han peker på viktigheten av det estetetiske, og det er tydelig å se at det grønne også prioriteres på Kråkerøy.

- Hver tirsdag er vi omtrent 13 personer som møter opp for å jobbe dugnad! Det er klart det å engasjere seg i anleggsutviklingen betyr noe for oss, og det er så fantastisk å stå og se at anleggene blir brukt av barn og unge. For oss eldre er jo dette blitt en viktig arena, og dette er vel livslang idrettsglede i praksis, at vi møter opp her hver tirsdag og ønsker å ta i et tak for idrettslaget og lokalsamfunnet vårt, sier Erlandsen.

Leder av anleggsutvalget i KIL Tom Hermansen og KIL-ildsjel Leif Erlandsen.

Videre tok anleggskonferansen veien videre til StjerneVærste. StjerneVærste er et idrettsanlegg som viser frem kreativiteten og gjennomføringskraften et idrettslag kan ha. Nestleder i Stjernen Ung, Lars Thomas Stene, tar i mot forsamlingen med å si at forsamlingen gjør som de aller fleste som kommer inn i anlegget. Man begynner å leke med en gang. Isflate, bordtennisbrod og brytematte - alt til hvert sitt bruk og alt er gjennomtenkt.

- Anlegget ble åpna 18. mai i år på bakgrunn av at Stjernen ønsker å ha Norges beste ungdomsavdeling. For å få til det, må vi kunne tilby mer og bedre trening. Dette er definisjonen av å ta løkka tilbake! I dag er det kanskje slik at for hvert 10. barn som spør om å finne på noe, handler 1/10 om å gå ut på løkka for å leke. Her tilrettelegger vi for at hvem som helst kan komme for og nettopp leke. Dette her er løkka! Her kan man ha skudd- og keepertrening uansett nivå, man kan leke på isen og man kan bruke brytemattene til å trene balanse og kjernemuskelatur. Mulighetene her i StjerneVærste er rett og slett fantastiske, forteller Stene.

StjerneVærste er gammelt industribygg som Stjernen har fått tilgang til å utvikle til et idrettsanlegg. Anlegget er ikke særlig isolert, men det gjør ingenting da barna som besøker StjerneVærste er i aktivitet.

- En nøkkel for å gjøre om et gammelt industribygg til et idrettsanlegg er et godt samarbeid med kommunen. Vi måtte først søke om bruksendring, og her var kommunen meget behjelpelige. Vi er veldig stolte av det vi har fått til her i StjerneVærste, og hvis vi tenker på utvikling håper vi etter hvert å kunne etablere et fint styrkerom, avslutter Stene.

Lars Thomas Stene viste stolt frem StjerneVærste til anleggskonferansen.

Viken idrettskrets ønsker å takke alle bidragsytere og deltakere for en flott anleggskonferanse. Fortsett det fantastiske arbeidet dere alle gjør!