Marte Bøhm Nordahl med gode refleksjoner rundt Viken idrettskrets tilstedeværelse under Arendalsuka.

Idrettens plass i Arendalsuka!

Arendalsuka- for et glimrende konsept. For en inkluderende, mangfoldig og spennende møteplass! Det var en befrielse å være blant mennesker på ordentlig igjen. For en energi det er i et fysisk foredrag sammenlignet med strømming på skjerm. Takknemlig for at jeg fikk delta. Det ga påfyll, inspirasjon og perspektiver!

Det kan være ganske overveldende, men jeg skal fatte meg i korthet. Det er lett å bli generell og overfladisk i oppsummeringer, men her er noen refleksjoner jeg sitter igjen med etter alle møtene, samtalene, foredragene og stemningen i Arendal disse solskinnsdagene.

KVINNEHELSE kopi.jpg

Møteplasser motiverer til bedring –

• å høre historier og få nye perspektiver gir en god blanding av å være stolt over jobben jeg gjør og viljen til forbedring. Rett og slett påfyll til veien videre.

Inspirasjon smitter- akkurat som idrettsglede
  • Å være sammen med mennesker som viser begeistring, entusiasme og lidenskap gir et skikkelig boost.

Idrett henger sammen med alt
  • Bærekraft, kvinnehelse, forsvarets rekrutteringsarbeid, e-sport, byutvikling, velferdsordninger også videre også videre- Idretten, aktivitetsglede og frivilligheten er ikke alltid senteret i universet, men har en viktig plass i helheten.

Våg å bli med på noe som er større enn deg selv!
  • Det kan kanskje være litt skummelt, men gevinsten av å tenke stort sammen med andre er så bra. Den som intet våger, intet vinner. På Arendalsuka deles suksesshistoriene og idretten er med!

Bærekraft er roten til mye bra
  • Det å ha et felles referansepunkt- vi snakker plutselig om det samme! Felles rammeverk og målsetninger gir en drivkraften i å tenke smartere- sammen. Link til innlegget fra Bodø Glimt.

Vi kan tåle mye smerte på veien, bare gulroten er fristende nok
  • Det ligger mye hardt arbeid bak en medalje. Det vet vi i idretten alt om.

I arbeidslivet handler det også om å jobbe hardt for å inngå mange kompromier for å nå få gode resultater. Uavhengig av fagfelt går de samme prinsippene igjen i diskusjonene; uenigheter om lokalisering, sentrale kompetansesentre eller lokal kunnskap, spesialisering eller tverrfaglighet, hvem skal bestemme hva, hvem vet best, tradisjoner og modernisering? Det finnes mange gode forslag og løsninger. Det er snakk om kost-nytte. Link til kvinnehelseforedraget

Raushet gir rikdom

• Det er en kunst å samarbeide! Det handler om å gi- ikke ta. Du får. Å bygge relasjoner krever at du gir av deg selv, er trygg og tydelig på hvem du er og samtidig være ydmyk og lyttende og gjerne nysgjerrig. Er du villig til å bidra på laget og lære av andre så får du være med å spille- og være med på moroa!

Idretten bygger et VI
  • Vennskap ALLE har et forhold til IDRETT! Idrettsglede skaper felles opplevelser vi kan relatere oss til uavhengig av bakgrunn, synspunkter og ambisjonsnivåer. Felles lidenskaper mellom patriotiske fan på hver sitt lag, engasjementet på banen, i kulissene eller foran tv. Fellesnevneren idrett bygger fellesskapsfølelse.

Oppsummering

Vi må heie mere på hverandre! Og på oss selv!

Idretten har en tradisjon til å heie. Den må vi løfte frem og ut på alle områder. Det er så utrolig mye å heie på! I dag vil jeg gjerne heie litt😊

HEIA Arendalsuka og andre gode møteplasser!

HEIA Vennskap og kunnskap!

HEIA Bærekraftsmålene, samarbeid og morgendagen!

HEIA Idrettsglede og Viken Idrettskrets!

Det finnes utrolig mye bra å heie på og det er lett å la seg rive med som dere kan se😊

Kanskje jeg må prioritere

Dagens store HEIA vinner

Nå er det nemlig noe som skal feires! Samfunnet er i ferd å vende tilbake til normalen etter en lang pandemi. Takk til alle, og særlig de UNGE som har gjort en formidabel innsats og ofret mye i denne periode. Nå skal idretten vende tilbake! Da blir det idrettsgledefest og vi kan gripe mulighetene, så