Dette gjelder for de 10 første kommunene som er spesifisert under.

Deler av Viken-idretten stenges ned

Alt av organisert idrett for barn, unge og voksne er forbudt fra og med i dag 23. januar klokken 12. Det er også forbud mot alle typer arrangement, både inne og ute. I tillegg oppfordrer Norges idrettsforbund all utøvelse av toppidrett til å stanse.

Regjeringen har i dag vedtatt endringer i covid-19-forskriften som innebærer vesentlige innstramminger for all idrettslig aktivitet i Oslo og utvalgte Viken-kommuner. Kommunene i Viken dette gjelder i første omgang er følgende:
- Enebakk
- Ås
- Vestby
- Nesodden
- Indre Østfold
- Moss
- Frogn
- Våler
- Nordre Follo

- Viken-idretten har fremstått eksemplariske i å gjøre det de kan for å begrense smitten, og vi forstår at det kan oppleves som utrolig kjedelig at idretten nå stenges ned igjen. Samtidig er det nå viktigere enn kanskje noen gang at vi gjør alt vi kan for å stanse smitten og generelt ikke møter flere mennesker enn nødvendig, slik at vi så fort som mulig kan åpne opp idretten igjen, sier organisasjonssjef i Viken idrettskrets Kathinka Mohn.

- Vi håper disse store inngrepene blir kortvarige. Foreløpig er bestemmelsene gjort gjeldende til 31. januar. Vi i idrettskretsen har løpende kontakt med kommunene og kommer med mer detaljert informasjon og svarer ut eventuelle uavklarte forhold fortløpende.

Norges idrettsforbund har sendt ut en pressemelding 23. januar hvor man ber sine organisasjonsledd om å stoppe all idrett i Oslo-regionen umiddelbart. Klikk her for å lese denne

Oppdatering 25. januar 2020:
Regjeringen innførte i går nye nasjonale tiltak for ytterligere 15 omkringliggende kommuner tilknyttet Oslo-regionen. I Viken gjelder dette følgende kommuner:
- Asker
- Aurskog-Høland
- Bærum
- Drammen
- Lier
- Lillestrøm
- Lunner
- Lørenskog
- Marker
- Nittedal
- Rakkestad
- Rælingen
- Råde
- Skiptvedt

Tiltakene har følgende kosekvenser for idretten i disse kommunene:

• Svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng og liknende stenges, men det holdes åpent for skolesvømming for de under 20 år, svømmekurs og svømmetrening for barn i barneskole eller yngre og svømming for profesjonelle utøvere.
  • Idretts- og fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 tillates, men det er ikke tillat å organisere idrettsaktivitet for voksne.
  • Arrangement tillates, i tråd med nasjonale regler

I disse kommunene vil ikke toppidretten være stengt for trening, men Viken idrettskrets anbefaler at man utviser varsomhet og vurderer behovet for fellestreninger og trening der man må reise på tvers av kommuner i denne regionen. Seriespill er fortsatt begrenset av pausen på to uker fra tidligere. For komplett oversikt over de nye nasjonale tiltakene henvises det til regjeringens nettsider.

Ellers oppfordrer Viken idrettskrets til å følge med i nyhetsbildet og hvilke tiltak som gjelder i egen kommune.