Foto: Rune Folkedal, DT

Toppidrett på godt og vondt

Under idrettens festaften i Drammen var skytter og med-konferansier Kathrine Aannestad Lund åpen om sine utfordringer med spiseforstyrrelser siden ungdomsskolen. Med god hjelp fra støtteapparatet og Olympiatoppen sentralt har jenta fra Jondalen blitt skytterdronning og ligger godt an til å bli et av Norges OL-håp i Tokyo 2020.

Idrettens festaften er et regionalt arrangement som har pågått i 11 år. Til sammen fire priser har blitt delt ut og mange etablerte utøvere samt unge lovende talenter får skinne på scenen. Prisutdelingen er pakket inn i et sceneshow krydret med masse underholdning.

Katrine går fortsatt med mat-planen fra ernæringsfysiolog i baklomma, men anser seg som helt frisk. I en travel hverdag med trening, jobb og mye annet handler det om å få i seg nok og riktig næring. For andre utøvere kan overbelastning rent fysisk være det største problemet. Olympiatoppen sørøst hadde et festaften seminar i forkant av prisutdelingen, hvor tilrettelegging for unge utøvere var temaet. Avdelingsleder Jorunn Horgen og topptrener Steinar Mundal fikk også taletid på scenen, spesielt med fokus på trenerrollen og hvilket ansvar trenere har for å sikre morgendagens utøvere en god hverdag. Det siste idretten ønsker er at unge talenter gir opp uten god nok tilrettelegging og forståelsen av en helhetlig plan for fysiske og mentale belastninger.

Se hele idrettens festaften her!

Diskoskasteren Ola Stunes Isene fikk årets innsatspremie for 2019 for sine bragder.
Martin Ødegård ble kårets til årets idrettsutøver kåret av Drammens Tidendes lesere.
Ola Halvar Jorde fra Gol IL ble kåret til årets ildsjel.
Sofie Celius (17), Samet Bayram Cetin (19) og Joshualyn Favour Reeves (16) ble hedret med Idrettsstipend fra Sparebanken Øst