Krise føder kreativitet.jpg

Krise føder kreativitet

Hvordan trene sammen i korona-isolasjon? Kulturen fikk umiddelbar stopp på alle konserter og forestillinger. Men vipps så kunne en Vippse musiker som holder digitale konserter på Facebook. Det er ikke kun musikere som går nye veier. Noen idrettslag har også funnet nye måter å være sammen og holde seg i aktivitet. Det er mange negative nyheter ute om korona. Det er en alvorlig situasjon, all idrett, trening og konkurranse ble stoppet den 12. mars. Situasjonen har fått enorme konsekvenser for idretten. Idrettslag er blitt nødt til å permittere mange medarbeidere, og barn og toppidrettsutøvere stod uten treningskamerater over natten. Men det som også skjer er at krisen føder kreativitet.

Kriser føder kreativitet!
Når en ikke har andre muligheter enn å finne på noe nytt, vil noe nytt skje. Norge har en god digital infrastruktur, og svært mange har tilgang til forskjellige digitale verktøy. Det har aldri vært enklere å levere direktesendinger. Men det er kanskje først nå idretten har tatt i bruk løsningene. Det samme skjer i resten av Norge. I et intervju med NRK sier teknologiekspert Torgeir Waterhouse at:

– Mye har gått fra nærmest ingen digital aktivitet til full fart på en del områder over natta. Fordi vi er i en situasjon hvor vi ikke har noe valg.

Og han legger til:

– Vi gjør nye erfaringer på teknologifronten som vi vanligvis hadde brukt 10-15 år på, eller som vi kanskje aldri hadde testet, hadde det ikke vært for at vi nå er tvunget til det.

Fokus på å skape idrettsglede - nå i digital form
For idrettslagene har det vært viktig å fortsette og levere aktivitet, og ha fokus på idrettsglede også nå i korona-krisen. Spørsmålet har vært hvordan en skal få det til.

CK Nittedal avlyste alle innendørstreningen på styremøte 11. mars. Noen dager senere begynte klubben med trening via Facebook. Styreleder Johan Conradson sier til Viken idrettskrets:

–  Til nå har vi gjennomført to treninger og inviterer hele Nittedal, og resten av Norge, til trening tirsdag og torsdag klokken 19.00. Det er enkelt for deltakerne å koble seg opp, ettersom vi bruker Facebook. De fleste har jo en Facebook-profil. Da møter de vår flinke trener Emma Kristine Skjerstad som guider oss gjennom en svett time!

Jentene på Bølers IFs fotballag J17/19 har laget et motto for koronatreninger “Fellestrening hver for seg”. Et par ganger i uka skal de møtes på Teams for å trene sammen.

Fotball-pappaen og trener Andreas Selliaas, som for øvrig er kjent idrettsblogger, sier:

– Treningsutbytte er kanskje ikke 100 %, men det skaper samhold, og det er kanskje like viktig i disse dager.

Styreleder Liv Ova Graham i Soon Cheerleading Rebels forteller om en lignende løsning.

– Vi jobber med å tilby felles online treningsøkter, tilby chattegrupper eller online videomøter hvor lagene kan møtes og være sosiale.

Og hun fortsetter:

– Vi lager og deler egne hjemmetreningsprogram. De skal ikke kreve spesielt utstyr. Det er videoer av styrkeøvelser og danser som både store og små kan være med på.

Samtidig ser hun at dette er en ny hverdag for idretten. Hun maner derfor til tålmodighet:

– Ha tålmodighet med oss når vi nå utforsker mulighetsrommet vi har med bruk av online teknologi.

Hva skjer etter korona?
Det kan hende at noen av disse eksemplene vil ha livets rett også etter korona-krisen er over.  De gode eksemplene vil kanskje kunne fange nye grupper som også får oppleve idrettsgleden. Kanskje får norsk idrett med seg flere kvinner og jenter? Kanskje blir det flere voksne som deltar som utøvere i idrettslagene. Kanskje finner idrettslag ut hvordan de kan gi lavterskelaktivitet til sine medlemmer? Det er i så fall helt i tråd med norsk idretts mål om Livslang idrett.