Leder i VIF, Anette H. Solbakken

Korona har skapt unikt skole- og idrettslagssamarbeid

Da Vestfossen Barne- og Ungdomsskole slet med å oppfylle retningslinjene tok Vestfossen Idrettsforening grep. I fire uker har idrettslaget jobbet med å få istand klubbhuset og anlegget tilrettelagt for skolevirksomhet.

Øvre Eiker: Vestfossen Idrettsforening (VIF) som er Øvre Eikers største forening og en stor aktør i Vestfossen og i Øvre Eiker Kommune har stilt klubbhuset til fri disposisjon for Vestfossen Barne- og Ungdomsskole.

- Vi har vært igjennom en rekke oppgraderinger for å få dette til. Men nå ser vi resultatet av at tre skoleklasser på 6. trinn også får gjennomført skole. Dette får de gjort i omgivelser som er trygge og gode, fordi de fleste av barna allerede er godt kjent her, sier styreleder Anette Hassel Solbakken.

VIF har de senere ukene jobbet dugnad på spreng for å hjelpe skolen. Det har blitt gjennomført brannvernkontroller, oppgradering av internettforbindelser, besøk av bedriftshelsetjenesten, vasking, klipping av busker og trær og mye mer.

- Det dukket opp mange offentlige krav på veien som vi ikke hadde tenkt på. Men vi valgte å stå i det fordi vi ønsker å knytte oss tettere til skolen. Vi så at idrettslaget kunne tilby et miljø som ikke er fremmed. Her kan barna gå rett ut til verdens beste skolegård med diverse aktiviteter, og ta klasseturer i skog og mark. VIF og Vestfossen Barne- og Ungdomsskolen har samarbeidet i mange år med tiltak for Vestfossens barn og ungdom, og vi ser det som en naturlig del av dette samarbeidet at vi stiller våre lokaler og anlegg til skolens disposisjon i denne vanskelige tiden. Vårt håp er at barn og ungdommen raskest mulig kommer inn i normale rutiner, forteller Anette Hassel Solbakken.

VIF2.jpg

VIF ønsker å ta samfunnsansvar å bidra positivt i dugnaden for at barn og ungdom skal vende tilbake raskest mulig til hverdagen. Vi vet skolen har plassproblem med vedtatte retningslinjer for smittevern vil åpningen av klubbhuset vårt på RVS parken vil bidra til å gi barn og ungdom i Vestfossen en rask tilbakekomst til skolehverdagen.

I tillegg til klubbhuset vil skolen også ha mulighet til å utnytte de andre fasiliteter i RVS parken, Dette gjelder kunstgressbane, tennisbaner, frisbee golf, utendørs styrkepark og lekeplass slik at skolen kan gjennomføre kroppsøving i henhold til lærerplan og andre uteaktiviteter med god avstand mellom elevene.

- Her viser idrettslaget en raushet som er til etterfølgelse. Det varmer når idrettslag som Vestfossen IF viser hvilket potensiale frivilligheten og idretten har og hva det betyr for lokalsamfunnet. Dette er et fantastisk fremoverlent tiltak i denne tiden, sier styreleder i Viken idrettskrets, Roar Bogerud.

VIF's sponsor RVS AS er også positiv og har kommet med følgende uttalelse (daglig leder Preben Holter Ellingsen):
- Som stolt sponsor av idrettsanlegget er det artig å se hvordan Vestfossen Idrettsforening vrir om driften sin for å kunne bidra til at barn og unge får best mulig grunnlag for en trygg skolehverdag. Samtidig har de tilgang til et flott idrettsanlegg hvor de har alle muligheter for fysisk aktivitet både i løpet av skoledagen og på fritiden.

vif3.jpg