To ungdommer

Fet IL etablerer Skolepuls på rekordtid

Lillestrøm idrettsråd ble sammen med Sarpsborg og Asker IR tildelt 300 000 kr i 2020 for å se om de kunne finne idrettslag som ville etablere satsninger under Aktive Lokalsamfunnsfanen.

I Lillestrøm skulle det vise seg at kommunens største idrettslag, Fet IL, var mer enn klare for oppgaven. De første samtalene med klubben ble avholdt på sensommeren og når skolen startet opp på nyåret så hadde de allerede ansatt tre kjemperessurser i fulltidsstillinger og etablert prosjektet «Skolepuls» som skal nå alle de 980 barneskoleelevene i klubbens nedslagsfelt.

-Det er gøy å prøve ut ulike aktiviteter, og det er veldig gøy å gjøre noe annet enn bare å sitte stille sånn som vi gjør ellers på skolen, sier Anna Nåvig Teig (12)
-Jeg skulle ønske vi hadde enda flere slike timer på skolen, og hadde det vært opp til meg hadde vi ihvertfall hatt en time til i løpet av en uke, legger Hermine Sol Heggedal Aamodt (12) til.

Pilotprosjektet varer i ett år, og målet er at det blir et permanent tilbud i hele kommunen. Til nå har vi ansatt tre veldig dyktige medarbeidere som tilrettelegger og gjennomfører timene ved de tre skolene, i tillegg til å jobbe på en nyoppstartet idretts-SFO. At vi har kunnet tilby fulltidsstillinger har vært helt avgjørende i kampen om de beste søkerne, sier daglig leder i Fet IL, Atle Søgård.

Bevegelsesglede kan læres

Et av målene er at absolutt alle, uavhengig av ferdigheter og familieøkonomi skal få kunne delta og oppleve bevegelsesglede.
-Bevegelsesglede er ikke noe alle er født med, det er noe som kan læres. Og vi vet at bevegelse og aktivitet er godt for veldig mange ting - også i skolesammenheng. Derfor er noe av det aller viktigste vi kan gjøre for vårt lokalsamfunn å sørge for bevegelsesglede blant barn og unge, fortsetter han.

Les også: Mittlillestrom (krever tilgang)