Styreleder i Oslo Idrettskrets, Marcela Montserrat Fonseca Bustos

Tusen takk for 2023, og en riktig god jul til dere som feirer!

Kjære idrettsfamilie,

Endelig kan vi se tilbake på et helt år med idrettsaktivitet uten restriksjoner som følge av pandemien, og det er fantastisk moro å se hvordan Osloidretten har tatt hverdagen tilbake! Medlemstallene våre øker, og det meldes om idrettsanlegg over hele byen som er fulle av barn og unge. Det er også gledelig å se at flere idrettslag tilbyr paraidrett. Vårt store problem nå er at vi ikke har plass til alle, og flere idrettslag melder om ventelister.

Dyrtiden vi er inne i skaper utfordringer for familier som ikke kan betale for barnas idrettsaktivitet, og idrettslag som ikke får det til å gå rundt uten ekstra økonomisk støtte. Både kommunen og Kulturdepartementet har bidratt med ekstra støtte, og regjeringen gjorde et historisk vedtak med støtte til idretten over statsbudsjettet. Fremover trenger vi forutsigbar støtte i områder hvor andelen familier i varig lavinntekt er størst. Vi er spent på planer og tiltak for 2024!

Det er bokstavelig talt helt gull at så mange barn og unge ønsker å være med i Osloidretten, og til tross for at kommunen aldri har brukt så mye penger på anlegg som nå, så har vi flere medlemmer enn det er plass til i anleggene, og vi vokser stadig. Idrettskretsen er meget oppmerksom på denne utfordringen, og vi følger tett på politiske prosesser for å realisere og rehabilitere så mange anlegg som mulig!

Vi skal ha kretsting i juni 2024, og vi er allerede i gang med arbeidet med strategisk plan for årene 2024-2028. En gruppe satt sammen av representanter fra idrettslag, ungdomsutvalget vårt, kretsstyret og administrasjonen jobber med å utarbeide et forslag som kommer på høring i februar, og som vi håper engasjerer mange – vi er jo helt klart best sammen!

Vi vil takke det avgåtte byrådet for et godt samarbeid for idretten i Oslo, og vi ser frem til samarbeidet med det nye byrådet. Den nye byrådsplattformen er offensiv på idrettens og frivillighetens vegne, og vi lover å utfordre og å samspille hver eneste dag slik at idretten sammen med kommunen skal fortsette å gjøre Oslo til en bedre by å vokse opp i og å bli værende i.

Hjemme hos meg har vi så lenge jeg kan huske hatt den tradisjonen at vi på julekvelden alltid dekker på til en ekstra. Dette for å minne oss på hvor heldige vi er som har hverandre, og for at det alltid skal være plass til en til hvis det er noen som er alene og står utenfor fellesskapet. Slik har jeg opplevet idrettsfamilien vår dette året – idretten handler om innenforskap og at alle skal ha tilgang på, og få være et verdifullt medlem av fellesskapet. Den jobben alle dere har gjort i 2023 for at så mange barn og unge som mulig i deres nærområde skal kunne delta, uavhengig av familiens økonomi, er helt avgjørende for at vi skal kunne strekke oss mot norsk idretts visjon «Idrettsglede for alle!»

Osloidretten ass! Tusen takk for at akkurat du er del av laget vårt, på vegne av kretsstyret gleder jeg meg til å fortsette å produsere innenforskap og skape idrettsglede sammen med Osloidretten og resten av idrettsfamilien i 2024!

Varme hilsener fra Marcela Montserrat Fonseca Bustos, styreleder Oslo idrettskrets