Kursdeltakere og veiledere, oktober 2023

Treningsleir for idrettsledere

Nylig deltok 17 ledere på kurs i selvledelse i regi av Oslo Idrettskrets. En fantastisk uke på Hoel gård er over, og idrettslederne er tilbake i hverdagen med nye refleksjoner, opplevelser og metoder i egen verktøykasse.

Kurset varer i fire dager, og ved hjelp av korte plenumsforelesninger og illustrerende øvelser, individuelt og i grupper, gis deltakerne innsikt i:

• Egen væremåte og egne handlinger i idrettshverdagen.
  • Kommunikasjon og påvirkningsstiler.
  • Personlige lederforutsetninger

Fra fotballederkurs til idrettslederkurs

Norges Fotballforbund (NFF) har i mange år arrangert Fotballederkurs 4, det siste trinnet på lederstigen for fotballedere. For første gang arrangeres kurset også for ledere utenfor fotballen.

Oslo Idrettskrets benytter samme kursopplegg og veiledere. Denne gangen var det deltakere fra både fleridrettslag og særidrettslag, styreledere, daglig ledere og andre administrativt ansatte som har en lederrolle i idretten.

Selvutvikling, tilbakemeldinger og nye perspektiver

Daglig leder i Ullern IF, Alexander Aas, forteller at kurset har gjort han tryggere på hvem han er, og hva han kan fokusere på for å bli en bedre leder.

- Dette er en unik mulighet til å utfordre deg selv helt inn til beinmargen for selvutvikling, og du vil høre historier fra andre som kan endre livet ditt.

- Du vil i tillegg møte mange fantastiske veiledere, andre idrettsledere og mennesker som kan gi deg flere verktøy for å bli en bedre leder og et bedre menneske. Stedet ligger også idyllisk til ved Mjøsa og maten står til terningkast seks! Jeg anbefaler sterkt om å dra på dette kurset om du har muligheten.

Også leder for aktivitetsutvikling i Norges idrettsforbud, Ingvild Reitan, opplever kurset som givende.

- Kurset gav meg mye energi og nye tanker om hva som er viktig for å lykkes som leder. Det var interessant å bli mer bevisst på hvordan man blir oppfattet gjennom konkrete tilbakemeldinger. I løpet av kurset ble det satt fokus på historier og erfaringer som ga meg nye perspektiver. Vi brukte og testet ut ulike virkemidler og verktøy som er nyttige i hverdagen som leder. Det jeg lærte på kurset vil jeg ta med meg for å videreutvikle meg som leder, samtidig som mye kan brukes på mange områder i livet.

Vil du delta neste gang?

Kurset gjennomføres også i 2024, torsdag 21. november til søndag 24. november, på Hoel gård ved Mjøsa.

Det er lagt opp til tett program, og det er hensiktsmessig å ikke ha andre avtaler under gjennomføring av kurset. Noe forarbeid må regnes med.

Total kostnad er kr. 24 950,-. Dette inkluderer kursavgift, opphold med helpensjon tre døgn og meget god mat, og reisekostnader. Det settes opp felles buss tur/retur Oslo S.

Søknadsskjema er åpent: https://forms.office.com/e/08n7ter0uH
Sigrid Nestgaard Rød
Seniorrådgiver ungdomsidrett og lederutvikling

Kontakt meg for spørsmål om kurset.

Tone Holm Dagsvold
Avdelingsleder klubbutvikling og inkludering

Kontakt meg for spørsmål om kurset.