kjønnsbalanse brett.jpg

Stort kvinneprosjekt sparkes i gang: - Lei av festtalene

Innlandet idrettskrets intensiverer kampen for likestilling og kjønnsbalanse.

Nå gjelder det.

Det er på tide å handle.

«Jeg er lei av festtalene 8. mars», sier Tina Thorsen, organisasjonssjef i Innlandet idrettskrets.

I den kommende perioden skal Innlandet idrettskrets rette et stort søkelys mot likestilling og kjønnsbalanse i norsk idrett, på alle mulige nivåer, i forlengelse av «Vi trenger deg»-kampanjen.

Målet er å forbedre kjønnsbalansen i norsk idrett fra dagens tilstand, som dessverre ikke er der den skal være i det de fleste oppfatter som svært likestilte Norge.

For hør bare her:

Innlandet idrettskrets’ ferske gjennomgang fra 2023 (utarbeidet av Mikael Björlin) viser at bare drøye 28 prosent av lederposisjoner i idretten innehas av kvinner.

Enda verre er kjønnsfordelingen på trenersiden, hvor bare omkring 14 prosent er kvinner (siste oppdaterte tall fra 2018).

Av Innlandet idrettskrets’ 688 idrettslag er det 97 av klubbene som har 0 prosent kvinneandel i styret. Ytterligere 106 klubber har bare én kvinne i styret.

Slik kan det ikke fortsette.

Innlandet idrettskrets setter derfor dette på agendaen, innenfor en rekke ulike områder.

Blant annet skal vi i de kommende månedene presentere en ny intervjuserie innenfor tematikken, med sterke og viktige budskap og historier fra flere av norsk idretts mest meritterte og respekterte utøvere. Og vi skal jobbe systematisk gjennom blant annet styrearbeid, holde ulike former for kurs og avholde informasjons- og temamøter.

Hvorfor er kjønnsbalanse så viktig?

Dette vil belyses grundig gjennom Innlandets idrettskrets nye intervjuserie, kurs og temamøter i tiden som kommer. Hovedessensen handler blant annet om at kjønnsbalanse gjør at vi reduserer frafallet, skaper trygge arenaer for våre barn og ungdom, gir økt inkludering og frivillighet, og kjønnsbalanse beriker og styrker idrettslagene med mer mangfoldige og komplementære ferdigheter.

Gjennom intervjuserien vil flere oppsiktsvekkende detaljer fremkomme om hvordan tilstanden egentlig er hva angår kjønnsbalanse i norsk idrett og hvorfor en aktiv kamp for mer likestilling på leder- og trenernivå er essensielt, samt gi tips og veiledning til hvordan vi samlet skal oppnå kjønnsbalanse og likestilling.

Heng med på prosjektet vårt og bli en del av laget som ønsker et mangfoldig, inkluderende og fellesskapsorientert idrettsmiljø hvor hele befolkningen bidrar og beriker idrettsfamilien. Lik Innlandet idrettskrets på Facebook og X/Twitter og oppsøk oss på vår hjemmeside.

Målet er 40 prosent kvinneandel i idrettsledelsen innen 2025.

Innlandet idrettskrets har en sterk visjon om å gå foran i denne kampen og ønsker at så mange som mulig blir med oss.

Vi har ingen tid å miste.

Vi trenger flere norske kvinnelige idrettsledere og trenere.

Vi trenger deg.