Illustrasjon

Balanse

Balanse er et nettverk for å få flere kvinner i idretten.

41% av medlemmene i norsk idrett er kvinner, men visste du at kvinneandelen blant presidenter, sportsjefer og landslagstrenere kun er mellom 11 og 18%? Balanse er viktig i enhver funksjon i idretten.Vi har tro på at flere kvinnelige trenere og ledere vil være med å styrke og utvikle idretten.

Våre verdier:

• KOMPETENT
  • RAUS
  • ENERGISK
  • MODIG

Vi inviterer deg til å være med i nettverket Balanse. Vår visjon er «en likestilt idrett på alle nivå». Vi vil jobbe for å realisere denne gjennom å:

• Støtte hverandre
  • Styrke hverandre
  • Inspirere hverandre
  • Løfte hverandre
  • Gi hverandre muligheter
  • Utveksle erfaringer

… på en trygg og god lekeplass

Onsdag 6. september tok Balansekonferansen plass på Media City Bergen sine lokaler i Bergen. En konferanse som løftet et viktig tema idretten stadig jobber for å forbedre. Det store spørsmålet er: Hvordan sikrer vi godt balansert mangfold i alle idretter?

Hele konferansen ble filmet og du kan se den her

Konferansen ble åpnet av statssekretær i kultur- og likestillings-departementet Erlend Hanstveit. Idrett er viktig for samfunnet. Hanstveit hyllet idrettens betydning gjennom å løfte opp at nesten alle norske barn i løpet av sin oppvekst er en del av idretten. Rundt 75 % av de som starter på ungdomsskolen er innom organisert idrett. Idretten er viktig når man snakker om inkludering i samfunnet. Regjeringen ønsker å få frem gode støtteordninger og tilskuddsordninger som skal støtte og styrke idretten. Det er viktig for å sikre at lavinntektsfamilier ikke møter utstyrspress og fakturaer som begrenser aktivitetsdeltakelse. En annen utfordring Hanstveit løftet opp, var balanse i lederroller med tanke på kjønn og bakgrunn.

425A1289.JPG

Erlend Hanstveit

425A1287.JPG

Rollemodellene er viktige
President i Norges Idrettsforbund Zaineb Al-Samarai, er en viktig person i den sammenheng. Idrettspresidenten holdt et spennende innlegg, hvor hun snakket om hennes vei inn i lederrolle i idretten og hvordan man konkret kan møte og inkludere barn og voksne på en god måte.

425A1335.JPG

Al-Samarai tok opp utfordringen med at vi lever under en mannsdominert norsk-etnisk idrettsledelse. Hun påpekte at idretten er på vei, men at vi må øke tempoet. Et viktig fokusområde idretten skal jobbe med, er kjønns-balanse. Virkemiddelet vi må bruke, ifølge presidenten, er å få frem rolle-modeller. Kvinneidretten har ikke hatt gode rollemodeller. I oppveksten til
Al-Samarai var ikke kvinner løftet opp. Gjennom liten kommunikasjon rundt kvinnedeltakelse, skapte man fordommer om at kvinnene ikke var gode nok.

«Jeg var på Ekebergssletta, gikk rundt og så masse jenter med nummer 14 på ryggen (…). En jente driblet og var skikkelig god. Hun hadde nummer 14 på ryggen. Jeg tenkte for meg selv, hvorfor har dere gitt henne nummer 14, hun burde ha nummer 10? Ada Hegerberg har nr. 14. Jenta hadde faktisk nå en rollemodell som så ut som henne, en jente

425A1308.JPG
Idrettspresident Zaineb Al-Samarai
425A1346.JPGSpørsmål til idrettspresidenten.
f.v. Line Giusti (Stanghelle IL), Tone Stavland (Vestland idrettskrets) og Vilde Brodahl (Sædalen IL)

Gi plass og forstå

Hver dag må idretten jobbe for at det brytes ned barrierer for deltakelse. Vi må sikre at flest mulig får muligheten til å ta på seg verv og roller, uansett kjønn og bakgrunn. Like muligheter er et sentralt område for NIF. Al-Samarai løfter også opp mangfoldsprosjekter i idretten. Blant annet er ordningen om omvendt mentorprogram et spennende konsept, hvor yngre personer med minoritetsbakgrunn er veiledere for voksne erfarne ledere.

Programmet har som hensikt å gi bedre forståelse og erfaring knyttet til mangfoldet som er i samfunnet. Mona Ibrahim Ahmed, som jobber som minoritetsrådgiver, fortsatte rundt dette temaet. Hun snakket om språkproblemer eller forståelser av hverandres situasjon, som viktige elementer for å ta ut deltakelsespotensialet som er i samfunnet. Det er miljøer som ikke får lov til å delta i idretten. En utfordring som kan forebygges gjennom forståelse, trygghet og det å få frem verdien og nytten av idrett. Rådet er klart: Bruk tillitspersoner som kan formidle dette på et språk alle forstår.

425A1388.JPG
Mona Ibrahim Ahmed

En åpenbaring

Innleggene på Balansekonferansen gav både forståelse, inspirasjon og motivasjon for å ta fatt på både utfordringer og muligheter som ligger foran oss. Konferansen ble avsluttet med en sofaprat hvor Christine O. Ullestad (daglig leder Askøy Håndballklubb), Erlend K. Hanstveit (Kultur- og likestillingsdepartementet), Stina Ihle Amankwah (Minotenk og Møhlenpris IL) og Zakaria Ali (spiller IL Kvernbit) deltok. Praten ble ledet av Elise Barsnes (NFF Hordaland) og Sandrino Birkeland (Idrettsrådet i Bergen), og ble en spennende samtale hvor man løftet opp støtteordninger, klubbtiltak og selvsagt det å høre og møte ungdommen for å forstå hva de ønsker og har behov for.

425A1451.JPGF.v. Christine O. Ullestad, Zakaria Ali, Stina Ihle Amankwah, Erlend K. Hanstveit, Sandrino Birkeland og Elise Barsnes.

425A1432.JPG

Fra teori til handling

Å løfte tematikken er viktig for å videreutvikle debatten og sammen se på mulige tiltak til både lag, klubb, krets/region og forbund. Like viktig er det å få frem og se hvilke støtteordninger og hjelpemidler det kan være i kommunene.

Gjennom konferansen fikk man både refleksjoner og konkrete tips til hvordan jobbe mot en bedre inkludering og et mer balansert mangfold. Det handler om tilrettelegging, verktøy og konkret arbeid klubb og kommune kan og bør gjøre.

Kommunen har kanskje en flyktningstjeneste som har ansvar for språkopplæring og opplæring av voksne. Som klubb, vil det være et godt hjelpemiddel å kontakte kommunen for å sjekke opp hvilke roller og systemer din kommune har for å hjelpe i inkluderingsarbeidet. Det kan også være nyttig å fortelle hvilke tilbud og muligheter din klubb har som kommunene kan utnytte. NAV, SLT-koordinatorer, frivillighetskoordinatorer er også system og roller som kan hjelpe i klubbhverdagen.

Oversikten over tilskuddsordninger kan være utfordrende. Her er det også sentralt å samspille med kommunene for å få hjelp og veiledning til hva man kan søke på og hvordan.

Tre tips til klubben

• Sikre at informasjonen er tilpasset miljøet i nærområde. Bruk personer i miljøene som kan hjelpe å tolke informasjonen ut.
  • Kontakt din kommune for både å kartlegge tilskuddsordninger og støttefunksjoner.
  • Samspill med naboklubber for å hjelpe hverandre i hverdagen.

Tre tips til laget

• Bygg forbilder med ulik bakgrunn.
  • Utfordre foreldregruppen slik at man får et mangfoldig støtteapparat.
  • Skap en kultur hvor man jobber aktivt med en god inkluderingsarena på tvers i klubben.

425A1372.JPGf.v. Paal Theodor Eeg Lilletvedt (NHF Region Vest), Stina Ihle Amankwah, Helge Bjørke (NFF Hordaland)

425A1297.JPGProgramleder Pål Hafstad Thorsen (Idrettsklynge Vest)

425A1248.JPG

425A1246.JPG

425A1256.JPG

425A1252.JPG

425A1242.JPG

425A1244.JPG

425A1255.JPG

425A1292.JPGBertin Holme Flatebø (BRIK)

425A1340.JPG

Foto: Janne Landås/Vestland idrettskrets

BALANSE-07.jpgFylkesvaraordfører Natalia Golis, fra Vestland fylkeskommune. Foto: Rune Lindgren

En inspirerende og viktig møteplass

Gjennom idrettsnettverket Balanse ble den tredje konferansen arrangert. Det var stor stas å kunne invitere til inspirasjons- og refleksjonssamling for en bedre kjønnsbalanse i idrettsbevegelsen.

Konferansen ble innledet av Natalia Golis fra Vestland fylkeskommune. Hun pekte på valgkomiteens viktige rolle, samfunnets behov for en god kjønnsbalanse og viktigheten av å støtte hverandre i arbeidet med å finne den gode balansen. Øvelsen hvor hver deltaker måtte opp å stå på en fot mens vi strakk oss mot sidepersonen, gav et synlig bilde på at det er trygt å vite at vi har noen å støtte oss på når balansen ikke er god.

Neste post i programmet var Christian Kalvenes fra sportsklubben Brann. Han er daglig leder i klubben som organiserer to topplag; ett i Toppserien og ett i Eliteserien. Prosessen, fordelene, potensiale og utfordringene ble løftet opp. Vi som var til stede, fikk et spennende og godt innblikk i hvordan Brann ser på fremtiden og hvordan det å ha toppfotball for begge kjønn beriker klubbens fremtid.

Renate Blindheim fra Sotra sportsklubb avsluttet første del av programmet med å fortelle sin historie; å trene et herrelag i toppfotballen. Da hun startet i Sotra, så hun på den manglende erfaringen på nivået både som en fordel og en ulempe. Hennes oppfordring var å ta sats og prøve. Konferansier Pål Hafstad Thorsen fra Idrettsklynge Vest utfordret flere idrettsledere i salen om organisasjonene er flinke nok til å gi unge kvinner sjansen.

Etter en halvtimes pause, innledet Eira Vilde Martinsen Garrido med en hilsen fra Bergen kommune. Sara Stokken Rott fra idrettsforbundet hoppet sporty inn på kort varsel etter at Stina Ihle Amankwah (Møhlenpris IL) hadde blitt syk. Sara snakket om tematikken kjønnsbalanse og mangfold i idretten og fortalte engasjert om tiltaket #Gnist.

Programmet ble avsluttet med en «sofaprat» med TV 2, representert av sportsredaktør Vegard Jansen Hagen, undersøkende journalist Trine Melheim Næss, sportskommentator Mina Finstad Berg og programleder og reporter Ingrid Halstensen. Tematikken for praten var TV 2s strategi for å bedre kjønnsbalansen i hele organisasjonen. Det gjelder fra ledelsesnivå og ut i alle avdelinger. Vi kom også inn på medias rolle i kjønnsdebatten og balansen i dekningen av idretter og kjønn.

BALANSE-66.jpgFoto: Rune Lindgren

Inspirasjon og refleksjon

Vi håper det varierte programmet inspirerte organisasjoner, roller og privatpersoner. Hvordan vi sammen og hver for oss både rekrutterer, tilrettelegger og sikrer en god balanse, er viktig for det gode idrettsmiljøet og det utviklende fellesskapet.

Hensikten var å få frem kjønnsbalansedebatten fra flere sider og få refleksjoner knyttet til viktige fokusområder. Vi må se på hvordan vi kan tilrettelegge for alle best mulig og sikre at spesielt flere kvinner tar plass. Som flere fra scenen var inne på, krever dette egeninnsats, men også at det settes fokus fra lederne. Vi må sammen skape en forståelse og en kultur for at alle som vil kan prøve. Idretten er for alle.

Verdiwebinar 2021
KJØNNSBALANSE I NORSK IDRETT

Trykk på lenka for å sjå webinaret i opptak.

Målet er 40% kvinner i leiande posisjonar i idretten innan 2023. Er det mogeleg? I følgje fleire saker i media i den siste tida har norsk idrett eit godt stykke å gå og mykje å jobbe med før vi er der. Elisabeth Faret, styremedlem i NIF er med oss frå Stavanger og forteljar blant anna om NIF sitt arbeid med dette temaet.

BALANSE er et nettverk som arbeider for å få flere kvinner og jenter med i idretten. I samarbeid med årets TV-aksjon arrangerer vi konferansen "Nå er det hennes tur" tirsdag 1. oktober 2019.

Vi holder et kort kveldskurs tirsdag 23. april kl.18.00 på Idrettens Hus i  Bergen der du lærer alt du trenger å kunne om pitching. Bli med på en gøy og lærerik kveld sammen med oss. Kari Amble er journalist og styremedlem i Norges Skøyteforbund og  hun vil ta deg gjennom steg for steg hvordan du blir en god pitcher.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Det er også lov å bare være tilstede for å lytte, men husk at du må melde deg på uansett!

Meld deg på her

Se arrangementet på Facebook

8. mai inviterer vi til ny samling i Balanse!

Denne gangen ønsker vi å utfordre dere til å bidra og komme med deres gode ideer eller presentere kort hva deres klubb gjør i dag innenfor likestillingsarbeidet. Alle som deltar har mulighet til å vinne en fin pengepremie som dere kan bruke videre i klubben for å fortsette det gode arbeidet.

Derfor ønsker vi å samle mange nytenkende og kreative hoder for å dele sine ideer og erfaringer som alle kan ta med seg tilbake til sitt idrettslag.

Vil du/dere være med? Du får maks 5 min til å presentere hva du har gjort/skal gjøre for bedre likestillingen i ditt idrettslag! Har du den beste ideen eller har gjennomført det beste tiltaket? Ja, da vinner du 10 000 kr til ditt idrettslag slik at dere kan fortsette det gode arbeidet eller få en pangstart på ett nytt prosjekt! En jury vil kåre den beste pitchen!

Lær å pitche
Hvis dere aldri har pitchet en ide før så ikke vær redd. Vi holder et kort kveldskurs tirsdag 23. april kl.18.00 der dere lærer alt dere trenger å kunne. Bli med på en gøy og lærerik kveld sammen med oss. Kari Amble er journalist og styremedlem i Norges Skøyteforbund, hun vil ta deg gjennom steg for steg hvordan du blir en god pitcher Så sett av begge datoene og meld deg på i dag!

Meld deg på her

Se arrangementet på Facebook

Vil du være med å påvirke hva nettverket Balanse skal være i fortsettelsen, og hvordan vi på best mulig måte kan jobbe for å nå målet vårt om flere kvinner i norsk idrett?

Man kan si at design thinking er en menneske-sentrert tilnærming til innovasjon. En spennende metodikk som kan brukes til så mangt.

På denne samlingen tar vi i bruk design thinking for å finne nye måter å få flere kvinner med i norsk idrett.

Dato: 6. desember
Tid:    16.30 - 19.30
Sted:  PWC sitt Experience Center, Sandviksbodene 2A, 5035 Bergen

Meld deg på i her   (begrenset antall plasser).

Samlingen er gratis, men dersom du melder deg på og ikke møter opp vil du få en faktura på 500 kroner.

Vi markerer starten på dette nettverket den 24. oktober på Scandic Ørnen kl. 16.15-20.30.

INVITASJON

PS: Det er også åpent for menn ;)

Artikkel i BA 5. juli
Nytt initiativ i Bergen: De skal få flere damer i idretten

NIFs nettside 8. mars 2020: Berit Kjøll erkjenner at målet om 40 prosent kvinnelige ledere i norsk idrett allerede innen 2023 er hårete og ambisiøst. – Men på dette området må vi ha noe å strekke oss etter, og vi trenger fart, sier idrettspresidenten.

Verdiwebinar 2021
KJØNNSBALANSE I NORSK IDRETT

NIFs nettside 14. mai 2019
Stor interesse for å øke kvinneandelen i norsk idrett