TFIK

Hva skjedde under Idrettshelga i Harstad

Idrettshelga i Harstad er nå gjennomført med FRIVILLIGHET som den røde tråden. Til sammen deltok 180 idrettsglade deltakere på et eller flere av de mange tiltakene som ble gjennomført i løpet av helgen. Tusen takk til alle som deltok og bidro til aktivitet, debatt og god stemning.

Anleggskonferansen ble avholdt på fredagsformiddag, før hovedprogrammet til Idrettshelga sparket i gang senere på ettermiddagen. Konferansen inneholdt anleggsfaglige innslag til læring og inspirasjon, med et ekstra fokus på Harstad og sone Sør-Troms. Harstad idrettsråd ved daglig leder Kjell Arvid Andersen og Harstad kommune ved Fagkoordinator Park- og idrett, Eli-Jeanette Olsen hadde hver sine innlegg om idretten og anleggsutviklingen i Harstad. Troms og Finnmark idrettskrets presenterte utviklingen i medlemstall i Harstad, samt en dyptgående gjennomgang av idrettens verdiskapning. Verktøyet Gode idrettsanlegg ble presentert av Johan C. Ørke fra SIAT ved NTNU. Til slutt fikk deltagerne en grundig og inspirerende presentasjon av Dyrøy Disc Golf Park, ved Ragnvald Storvoll fra Brøstadbotn IL.

Dialogmøte #tilbaketilidretten

Fredag ettermiddag ble det gjennomført dialogmøte med tema tilbake til idretten. Her var idretten samlet for å diskutere aktuelle tiltak, slik at vi kan jobbe for å få til mer og bedre idrett og snu medlemsnedgangen i fylket vårt.

På lørdagen startet dagen med parallelle tiltak.

Trygge barn og livslang idrettsglede

Med trenerutvikler Anne Johansen i spissen gjennomføret vi temamøte om tryggebarn og livslang idrettsglede. Her var fokuset på hva som kjennetegner god barneidrett og hvordan vi kan skape et trykt og aktivt miljø for barn. Et annet tema på møtet var relasjoner og at det er treneren som har hovedansvaret for å få relasjonen til barnet/utøver til å fungere.

Ledermøte

På ledermøte ble det debatt rundt konsekvensene ved en delt eller fortsatt sammenslått idrettskrets i fremtiden. Her ble funnene i rapporten rundt konsekvensutredningen belyst.  Andre saker som ble tatt opp på ledermøte var også valget 2023 samt medlems og aktivitetsnedgangen i Troms og Finnmark.

Lederkurs for ungdom

13 unge lederspirer fra ulike idrettslag i fylket var samlet for å gjennomføre del 2 av Lederkurs for ungdom. Del 1 av kurset ble gjennomført på Bardufosstun i september. Lederkurs for ungdom er et kurs for de mellom 15–19 år som enten har eller ønsker å ta et større ansvar i sitt eget idrettslag. Deltagerne får gjennom kurset kunnskap om hva det vil si å være en frivillig ressurs i idretten, og ikke minst bli motivert til å ønske og tørre å ta ansvar i eget idrettslag. Idrettskretsen arrangerer dette kurset hver høst.

Nettverk for unge ledere med styreverv

Idrettskretsen har etablert et nettverk for unge ledere med styreverv. 14 deltakere fra nettverket var samlet denne helgen i Harstad hvor de deltok på ulike tiltak.

Kontrollutvalgkurs

Ørjan Martnes og Trond Østgård ledet deltakerne gjennom kontrollutvalgets oppgaver og ansvar. Med unntak av idrettslag som benytter forenklet lovnorm, skal alle idrettslag, idrettsråd, særkretser og regioner velge kontrollutvalg på årsmøtet.

Idrettskonferansen

Idrettskonferansen på lørdag formiddag startet med en herlig oppvisning med Harstad Turnforening. Det var imponerende og rørende og se turnere i ulike aldersgrupper vise frem det de kan.

Barn og unge skal opplever at idretten er en trygg arena å delta på. Trygg på trening kurset er et virkemiddel for å være forberedt og minske risikoen for overgrep og vold. Hannah Halvorsen, seniorrådgiver trygg og inkluderende idrett, fra Redd Barna gå oss et viktig innblikk i tema rundt barn som opplever vold og seksuelle overgrep på idrettskonferansen, hun gjennomførte også kurset med nettverket for unge ledere.

Verdien av frivillighet, Samfunnsverdien med politikere fra Harstad, egenverdien med Britt Leandersen, Min motivasjon med Bente Kroken fra Bardu IL, Å planlegge for utvikling med Geir Johansen fra IF Kilkameratene og innslag fra Knut-Eirik Dybdal fra Arctic Race of Norway sto også på programmet under idrettskonferansen.

Heder og ære under idrettens festaften

Troms og Finnmark idrettskrets hadde den store gleden av å dele ut ildsjel-priser for 2022 under idrettshelga i Harstad 22 oktober. Årets vinnere er Geir Arne Førde Tromsø Skøyteklubb, Doris og Jørn Tore Johansen Bossekop Ungdomslag og Jill Karin Nilsen Furuflaten Idrettslag.

Lea Berle Horne 17 år fra Tromsø Atletklubb ble tildelt hederstegn for idrettslig prestasjon. Lea kunne dessverre ikke være til stede under tildelingen, så hennes stolte foreldre Helge og Cecilie mottok prisen på hennes vegne.

Ekstra heder ble også gitt til en kandidat fra hver av kategoriene vi så langt har fremmet i forbindelse med frivillighetens år. Vi inviterte en kandidat fra hver kategori til en festaften på Scandic Harstad. Ann-Cathrin Olsen Harstad Håndballklubb representerte kategorien den fantastiske barneidrettstreneren, Odd Gunnar Aas HK Landsås representerte kategorien den trygge sjåføren, Evgenia Myreng  Båtsfjord Sportsklubb representerte kategorien den entusiastiske reiselederen, Tore Seternes Tromsø ishockey representerte kategorien den engasjerende ungdomstreneren, Magne Bømark Skånland OIF representerte kategorien klubbens potet, Supatra Henriksen Karasjok Svømmeklubb representerte kategorien den alltid blide kioskansvarlige, Kristian Bergersen fra Tromsø flyklubb representerte kategorien den inkluderende  og  Tom Eirik Lysmen Jakobsen fra Hammerfest skiklubb representerte kategorien den fantastiske lederen.

Scandic Harstad fortjener skryt for servicen og den nydelige maten de serverte oss på festaften. På menyen står Trio på Blinis med speket laks, roastbiff av rein og tørket spekeskinke – Ytrefilet av hjort med stekt sopp, sjalottløk- og eplekompott, sesongpoteter, sellerikrem og rødvinssaus – Sjokoladefondant med marinerte bær og sorbet. Vi må også takke Åsmund W Eriksson og Inna Marja Amundsen for at dere underholdt oss med nydelig sang og musikk.

Nettverkssamling for idrettsråd

Søndag rundet vi av helgen med en samling for idrettsråd i Troms og Finnmark, sammen med ansatte og soneveileder for idrettsråd.

Målgruppen var styre og ansatte i idrettsråd, samt styremedlemmer i idrettslag i små kommuner hvor det ikke er idrettsråd. Formålet med samlingen var og få til flere tiltak i arbeidet for å bidra til styrking av idrettsrådene.

Parakurs

Skal vi komme nærmere målet om idrettsglede for alle må idretten bli flinkere til å tilrettelegge aktiviteten sin. Parakurset tar for seg hvordan vi med små grep kan få til en slik tilrettelegging. Idretthelga ble rundet av med nettopp dette kurset med Anne Johansen som kurslærer.