Prisvinnerne, fra venstre: Odd-Arne Larsen, Morten Gamst Pedersen, Tobias Schjetne, Simen Johansen, Martin Berg Johnsen, Eirik Moen, Anne Marit Bygdnes, Oddveig Rikardsen, Gunnheid Eidissen Berg. Foto: Tord Karlsen

Mottakere av Hederstegn 2019

Troms idrettskrets har gleden av å presentere mottakerne av Hederstegn 2019. Tildelingen ble gjort i forbindelse med Idrettshelga og Troms idrettskrets 100-års jubileum 25.-26. oktober. Her kan du se oversikten på tildeling av Hederstegn.

Hederstegn tildeles i kategoriene:

- Administrativ innsats

- Idrettslige prestasjoner, indivduelle og lag

- Årets ildsjel

Følgende ble tildelt Troms idrettskrets Hederstegn i 2019.

Administrativ innsats
Hovedvekten legges på tillitsverv på kretsnivå og høyere nivå. Trenere og dommere kan også tildeles hederstegnet.

Odd-Arne Larsen, Tromsø Tae Kwon-Do klubb.
Komiteen begrunner:
- I 37 år har denne kandidaten lagt ned et betydelig arbeid i Troms Idrettskrets. Han har vært instruktør, mentor, eksaminator, og han er en av de mest erfarene dommerne, bade nasjonalt og internasjonalt i sin idrett. Kandidaten har hatt flere styreverv og han har vært arrangør av små og store mesterskap i klubben.

Trener og instruktør har han vært både for nybegynnere og viderekomne, enten det er i klubben eller på utallige trenings- og sommerleirer. Han ivaretar virkelig fellesskapsidealene i idretten ved å være en brobygger mellom de ulike stilene i disse idrettene. Et av de største øyeblikkene var da klubben hans arrangerte et flott NM i Tromsø i 2014.

Idrettslige prestasjoner

Hederstegnet kan tildeles idrettsutøvere og lagidretter på seniornivå som har utført en eller flere idrettsprestasjoner på høgt nivå i nasjonal og /eller internasjonal sammenheng. Hederstegn kan også tildeles deltakere i lagkonkurranser for individuelle idretter og enkeltutøvere i lagidretter på senior nivå.

Morten Gamst Pedersen, Tromsø IL
Komiteen begrunner:
- Denne kandidaten har spilt hele 82 kamper på det norske landslaget. Han er født i Vadsø og hadde sitt gjennombrudd i tippeligaen for TIL i 2004, før han signerte for Blackburn samme år.Han utviklet seg snart til å bli en av Blackburns aller viktigste og mest sentrale spillere, og ble i klubben i hele ni år.

I karrieren har han spilt over 400 kamper på øverste nivå i tre forskjellige land. Han har scoret godt over 50 mål – og har enda flere assists, noe som sier noe om han som lagspiller. Han har heller ikke vært redd for å by på deg selv, og deltok blant annet i boybandet The Players, bestående av fem fotballspillere. Dette var ca. 2006-2008. Prosjektet gjaldt “Soccer Against Crime” for Røde Kors.

Komiteen er imponert over din fantastiske karriere i over 15 år på øverste nivå, og ønsker lykke til med innspurten for Tromsø IL.

Andreas Leknessund, Tromsø Cyckleklubb og Uno X
Komiteen begrunner:
- En som fortjener å bli satt pris på er 20 år ung, men svært utholdende, sterk og hurtig. I sommer vant han NM i temporitt, der han slo selveste Edvald Boasson Hagen. Kandidaten har levert en meget god sesong, med seier sammenlagt i etapperittet Fredsrittet i Tsjekkia og med den nevnte NM-tempoen som de to største høydepunktene. Det har vært et spesielt år for familien din og deg, og komiteen har derfor stor respekt for alt du har klart i 2019.

Oddveig Rikardsen mottok prisen på vegne av Leknessund.

Sjarmtrollan Idrettslag
Komiteen begrunner:
- Denne klubben ble stiftet I 2009 av vennene Fredrik Wist, Simen Johansen og Andreas Gjøstøl. Her snakker vi om en klubb som helt og holdent er basert på frivillighet og dugnadsånd. Ingen mottar lønn eller honorarer for innsatsen som legges ned, uansett rolle i idrettslaget.  Indre verdier som trivsel, samarbeid, vennskap, lagånd og masse idrettsglede, står sentralt i laget.

Og hvilken en sportslig utvikling de har opplevd. På fjerde forsøk, I 2013, klarte dere å rykke opp i Eliteserien. To ganger har klubben klart å bli seriemestre, I 2017 og i 2019. Komiteen vil også gratulere med 4 poeng, innkassert i gruppespillet I UEFA Futsal Champions League, som ble arrangert med brask og bram i Tromsø. Noe de også har gjennomført to ganger, som de eneste klubb i Norge.

Tobias Schjetne, Simen Johansen, Martin Berg Johnsen og Eirik Moen mottok prisen for Sjarmtrollan.

Hilde Aders, Kvæfjord IL
Komiteen begrunner:
- Denne kandidatene er et multitalent. Hun spiller flere instrumenter. Da hun var yngre, var hun organist i Kvæfjord kirke. Hun gikk videregående på musikk, dans, drama på Heggen vgs, med saksofon som hovedinstrument. Å ha både musikk og idrett i oppveksten har tydeligvis lagt et fint grunnlag for et balansert toppidrettsliv. I tillegg til å spisse satsingen mot maraton har hun nemlig også utdannet seg til lærer. Hun engasjerer deg også barneidrett og startet like gjerne en løpskarusell hvor over 100 barn og unge deltok.

Komiteen begynte for alvor å få øynene opp for dine sportslige bragder da du vant Oslo Marathon i 2015 og 2017. Du har etterhvert vunnet mange løp av forskjellig art, bade nasjonalt og internasjonalt. I år toppet du det hele ved å bli Norgesmester i halvmarathon på Sandnes og du satt pers på helmarathon; 2.44.43 i Rotterdam i år.

Anne Marit Bygdnes mottok prisen på vegne av Aders.

Ildsjelprisen

Ildsjelprisen tildeles en person som har gjort en betydelig frivillig innsats på grunnplanet i Tromsidretten. Denne personen kan enten være trener, tillitsvalgt eller ha gjort annen frivillig innsats i idrettslaget. Prisen har vært delt ut siden 2010, og årets kandidat vil være den andre kvinnen som mottar prisen.

Gunnheid Eidissen Berg, IL Pioner
Komiteen begrunner:
- For denne ildsjelen er ingen oppgave for liten og ingen for stor. Hun kjennetegnes av allsidighet og brenner for flere idretter. Blant annet har skytterlaget hatt stor glede av hennes innsatsvilje og kompetanse. Kandidaten har ledet sin kjære friidrettsklubb med stødig hånd i en årrekke. Hun har stor arrangementskompetanse og har også hjulpet andre klubber med gjennomføring av store stevner ved mange anledninger.

Kandidaten nyter stor tillit i friidrettsmiljøet og er blant annet medlem i lovutvalget i NFIF. Hun har også tidligere vært aktiv utøver i Pioner Friidrett. Forslagstillerne fremhever at de har stor respekt for innsatsen din. Verdt å si er også det faktum at du var blant topp 18 i Norges Idrettsforbunds nominasjon til Årets Ildsjel i fjor.