Sylvi Ofstad blir organisasjonssjef og Geir Knutsen blir styreleder i Troms og Finnmark idrettskrets.

Troms + Finnmark = sant

I helgen var idretten i Troms og Finnmark samlet i Tromsø til ekstraordinære ting. Der ble det klart at Troms og Finnmark idrettskrets blir en realitet fra 1. januar 2020. Geir Knutsen ble valgt til leder for det nye styret. Sylvi Ofstad blir organisasjonssjef for den sammenslåtte kretsen.

Lørdag holdt både Finnmark og Troms ekstraordinære idrettskretsting der begge kretser vedtok å slå seg sammen.  Søndag møttes begge tingforsamlingene til konstituerende sammenslåingsting der det ble vedtatt etablering av Troms og Finnmark idrettskrets. Det betyr at idretten i Troms og Finnmark vil være samlet i en krets fra 1. januar 2020, samtidig som Troms og Finnmark fylkeskommune trer i kraft.

Representasjonsfordeling
Ny lov for Troms og Finnmark idrettskrets ble vedtatt. I forbindelse med denne hadde man oppe to forslag om representasjonsfordeling på fremtidige idrettskretsting. Her ble det vedtatt at det kan stille inntil 75 representanter fra særidretten og inntil 75 representanter fra idrettsråd. En slik fordeling sikrer alle særidrettene representasjon uavhengig av intern organisering under særforbund, og alle idrettsråd er representert, inkludert idrettslag i kommuner uten idrettsråd.

Logo på tre språk
Logo for Troms og Finnmark idrettskrets sto også på sakslisten. Interimsstyret hadde valgt å legge frem to alternativer til logo. Ett der logoen følger den opprinnelige formen med navn på norsk, og ett der Troms og Finnmark idrettskrets står både på norsk, samisk og kvensk. En enstemmig tingforsamling stemte for å slutte seg til alternativet med trespråklig logo. Begrunnelsen er at vår nye storregion har tre språk i befolkningen og det vil være en fin signaleffekt å inkludere alle tre språk i vår logo.

Kriterier for hederstegn

De to kretsene har hatt ulike kriterier for hederstegn. Ved sammenslåing var det behov for å samkjøre, fornye og forenkle kriteriene og tildelingsprosessen. I Troms og Finnmark idrettskrets vil det i fremtiden deles ut ildsjelpris, hederstegn for tillitsverv og hederstegn for idrettslig prestasjon. Styret i idrettskretsen foretar tildelingen.

Langtidsplan og rammebudsjett
Første ordinære idrettskretsting i den nye kretsen blir våren 2022. Derfor sto også behandling av langtidsplan og rammebudsjett på sakslisten under det konstituerende tinget. Langtidsplanen «Idretten skal» ble enstemmig vedtatt med kun en liten endring i ordlyden. Planen er i tråd med norsk idretts langtidsplan «Idretten vil». Troms og Finnmark idrettskrets vil arbeide med fire strategiste satsningsområder. Disse er livslang idrett, bedre idrettslag, flere og bedre idrettsanlegg, samt samhandling og utvikling. Også rammebudsjett ble enstemmig vedtatt. Forslaget er utarbeidet med forventede tildelinger for 2020 og kostnader basert på aktiviteter og tildelingsområder fra 2019. Det nye styret får fullmakt til å gjøre nødvending endringer hvis rammevilkår for tilskudd endres.

Valg
Valgkomiteens innstilling til styre for den nye kretsen ble vedtatt. Også kontrollkomite og valgkomite ble valgt. Følgene personer besitter de ulike vervene frem til idrettskretstinget i 2022:

Leder: Geir Knutsen, Båtsfjord Sportsklubb
Nestleder: Inger Lise Brones, Tromsø svømmeklubb
Styremedlem: Otilie Næss, Vadsø Turnforening
Styremedlem: Jan- Harald Jansen, Havørn UIL
Styremedlem: Andre Lind, IL BUL Tromsø
Styremedlem: Lise Hagensen Nytrøen, Bardufoss Gymnastikk- og turnforening
Styremedlem: Torkjell Johnsen, Porsanger IL
1. varamedlem: Siri Eliassen, Billeford IL
2. varamedlem: Frank Hermansen, TUIL Tromsdalen fotball

Kontrollkomité
Leder: Arne Hammari, Alta IF
Medlem: Eivind Bergmo, Nordreisa IL
Medlem: May Irene Strand Gerhardsen, Honningsvåg T&IF
Varamedlem: Odd Karlsen, Medkila Skilag

Valgkomité
Leder: Kathrine Lamo, Harstad Cykleklubb
Medlem: Bjørn-Roald Mikkelsen, IL Frea
Medlem: Ralph Simonsen, IL Vårsol
Varamedlem: Doris Norbye, Karasjok svømmeklubb

Administrasjonen
Det var på forhånd klart at Sylvi Ofstad blir organisasjonssjef for Troms og Finnmark idrettskrets. Idrettskretsen skal fortsatt ha administrative enheter både på Alfheim i Tromsø og på Idrettens hus i Lakselv. Protokoll fra ekstraordinært idrettskretsting for Troms og Finnmark idrettskrets vil bli lagt ut her når den er klar.

75 stemmeberettigede var tilstede da ekstraordinært idrettskretsting for Troms og Finnmark idrettskrets ble gjennomført på søndag. I tillegg var gjester, adminisistrasjonen i de to kretsene og observatører tilstede.

Andre del av lederkurs for ungdom ble holdt i Tromsø i helgen. Under søndagens ting fikk ungdommene være tilstede som observatørerer. De sytes det var stas å få hilse på idrettspresident Berit Kjøll som gjerne satt seg ned og tok en prat med dem.
 Geir Knutsen fra Båtsfjord Sportsklubb ble enstemmig valgt som leder for Troms og Finnmark idrettskrets.