Nettsakbilde Idrettshelga.png

Påmelding til Idrettshelga 2019 er nå åpen

Idrettshelga 2019 arrangeres i Tromsø med «Barneidrett- idrettsglede for alle» som hovedtema. Helgen vil ta for seg «økonomi som barriere» som hovedgrunnen til at barn fra lavinntektsfamilier slutter tidlig, eller aldri starter i en organisert idrett. Det å ikke kunne delta i idrett vil ha store konsekvenser for barna da idretten skaper tilhørighet, livslange vennskap og er utviklende for kropp og sinn.

Meld deg på Idrettshelga 2019 her.

Troms idrettskrets ønsker å sette lys på at økonomi er en barriere som påvirker barnas deltakelse i idretten da det er vist en klar sammenheng mellom lav husstandsinntekt og lavere deltakelse i idrettsaktivitet. Målet til idretten er at alle barn og unge skal kunne delta i idrett, uavhengig økonomi.

Se programmet til Idrettshelga 2019 her.

Norges idrettsforbund har satt noen mål for å inkludere flere barn og unge i idretten. Disse målene er:

- begrense kostnadene til treninger og konkurranser

- ønsker gratis bruk av offentlige idrettsanlegg for barn og ungdom

- konkurransetilbudet skal gjøres enkelt og rimelig

- idrettslagene skal tilrettelegge for gjenbruk og utlån av utstyr

Sammen med idrettsrådene og særidrettene i Troms ønsker vi å invitere til en helg full av faglig påfyll, tankevekking og ilag vil vi se på mulige løsninger om hva idretten i Troms kan gjøre for at ingen skal falle utenfor.

Idrettshelga 2019 holdes på Scandic Ishavshotell Tromsø, 25. - 26. oktober.