Foto: Erik Ruud

Over 1 400 000 kr ekstra til idrettslag i Troms!

Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) har tildelt et engangstilskudd på 100 millioner kroner til norsk idrett for at idrettslag kan legge til rette for at flere barn og unge skal ha mulighet til å delta i organisert idrett. Av de 100 millionene går kr 1 400 658 til idrettslag i Troms!

Formålet med tildelingen er å gjøre de sosioøkonomiske forskjellene mindre og er ment for aldersgruppen barn og ungdom mellom 6 og 19 år.
Summen Troms har fått, baserer seg på SSBs tall for antall og andel barn i familier med vedvarende lavinntekt.

Tildeling til Troms for 2024 er totalt kr.1 400 658, fordelt på Troms IK: kr.435 460, Tromsø IR: kr.517 870, Harstad IR: kr.219 676, Senja IR: kr.231 144. Dette betyr at idrettskretsen tildeler til idrettslag i kommuner utenom de 3 by-idrettsrådene.

Fordeling og kriterier

I tildelingsbrevet fra KUD står det følgende:

Formålet med tilskuddet
Tilskuddet er en ekstrainnsats for å bidra til at alle barn og ungdom mellom 6 og 19 år gis like muligheter til å delta i idrett uavhengig av hvor de bor og familienes sosioøkonomiske ressurser.

Midlene skal understøtte:

• idrettslagenes arbeid med å inkludere barn og ungdom mellom 6 og 19 år som faller utenfor på grunn av sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker
  • å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadsdrivende nede
  • Idrettslag har handlingsrom til å bruke midlene slik de opplever er mest nyttig for å oppnå formålet

Med vår kunnskap om hva Troms-idretten har pekt på som store utfordringer i «dyrtiden», der deltakerkostnader i idrettslag som drifter egne anlegg og økte reisekostnader så har vi i denne omgangen spisset våre kriterier rettet mot disse utfordringene. I tillegg har vi midler til ordningen med Solidaritetsfond som er gitt til alle idrettslag som har ønsket å ta dette virkemiddelet i bruk.

TIK-styret vedtok følgende kriterier:

KUD midlene i 2024 som Troms idrettskrets skal fordele er kr 435 460, med formål å bidra til at alle barn og ungdom mellom 6 og 19 år gis like muligheter til å delta i idrett uavhengig av hvor de bor og familienes sosioøkonomiske ressurser, tildeles til idrettslag som har meldt behov for støtte til:

• Fylle på idrettslagets etablerte Solidaritetsfond
  • Redusere treningsavgift/deltakeravgift for aldersgruppa 6-19år
  • Tilskudd til drift av eget anlegg slik at deltakerkostanden reduserer
  • Tilskudd til idrettslaget slik at egenandeler for reisekostnader for deltakelse i turneringer og konkurranser kan reduseres for medlemmene

Troms IK har sendt en henvendelse til alle våre idrettslag med aktivitet til aldergruppa 6-19 år i kommunene utenfor Tromsø, Harstad og Senja, der vi har bedt om svar på om de har nytte av tilskudd innen ett av kriteriene.

19 idrettslag fordelt på 11 idrettsråd meldte inn behov for midler til idrettskretsen innenfor kriteriene.

Se hva ditt idrettslag har fått

Utbetaling skjer i løpet av april måned og merkes med «Ekstrainnsats deltakelse 2024».

Har du spørsmål rundt ordningen, ta gjerne kontakt med Pablo Vargas