Foto: Jan Ronald Olsen

Idretten i nord krever like vilkår for deltakelse i norsk idrett

Et av de viktigste målene norsk idrett fokuserer på nå er at økonomi ikke skal være et hinder for å delta i idretten. Hovedfokuset for dette arbeidet er selvsagt at alle barn skal få delta på idrettsaktiviteter i lokale idrettslag. Dette arbeidet støtter de nordnorske idrettskretsene og 30 særkretser/regioner helhjertet opp om.

Det er en stor bekymring for ungdommene og de unge voksne fra Nord-Norge som driver idrett som innebærer deltakelse i regionale og nasjonale konkurranser og kamper.

Her kan du lese uttalelsen fra Nord-Norsk Idrett (NNI).

Idrettsledere i Nord-Norge har gjennom 2023 blitt orientert av idrettslag, idrettsråd og særkretser som har ytret sterk bekymring for økte reisekostnader knyttet til deltakelse
nordnorske og allnorske serier eller for hver enkelt utøvers deltakelse på regionale og nasjonale idrettsarrangement.

Som et eksempler fra Troms så vises det til Finnsnes Volleyballklubb gutter 19 som har kvalifisert seg til å spille NM finale i Ålesund. Kostnadene for å delta i NM kommer på over kr.100.000 bare i reiser.

Et annet eksempel er juniorutøvere i langrenn som deltar i nasjonale renn. Reisekostnader for en sesong på 4 nasjonale konkurranser beløper seg til kr.60.000

- Idretten trenger hjelp for å utjevne de store økonomiske forskjellene lag og enkeltutøvere har for å delta i idrett på nasjonalt nivå. Idrettsutøvere fra nord må selvsagt også ha mulighet til å utvikle seg og delta på lik linje som utøvere fra sentrale deler av landet.

- Konsekvensene av de store økningene i reisekostnader innad i Norge kan føre til at lag og utøvere fra nord trekker seg fra idrettsdeltakelse, eller flytter fra landsdelen, sier styreleder i Troms idrettskrets Inger Lise Brones.

Nordland-, Troms- og Finnmark idrettskrets har sammen med 30 særkretser/regioner i Nord-Norge vedtatt en uttalelse.

For ytterligere uttalelse, kontakt styreleder Troms idrettskrets, Inger Lise Brones, tlf 90948492