gruppebilde

Se hvem som fikk hederstegn under idrettshelga i Tromsø

Troms og Finnmark idrettskrets hadde den store gleden av å dele ut hederstegn for tillitsverv, hederstegn for sportslig prestasjon og Ildsjel-priser under festmiddagen til idrettshelga i Tromsø. Disse fikk tildelt priser i følgende kategorier

Ildsjel- Reidulf Høybakken

Reidulf har siden 1978 hatt verv og vært en aktiv person i flere idrettslag. Som 12-åring tok han trenerkurs og som 15-åring ble han oppmann for sitt eget guttelag. Siden har det blitt mange tillitsverv som sportslig leder i Porsanger Fotballklubb, trener i Porsanger fotballklubb og Porsanger IL, leder i Porsanger IL, leder i  U&IL Silfar og leder i idrettsrådet i Porsanger. For tiden trener han Porsangers damelag i 2 divisjon og er styremedlem i Porsanger IL.

Ildsjel – Line Heimdal

Line har bidratt i skimiljøet, på kretsnivå og i lokalmiljøet i Bardu i over 20 år. Hun er ei dame som alltid stiller opp og bidrar med alle typer oppgaver, som smører, reiseleder, trøsterollen og de vanskelige uttakene for å nevne noen. Som kretstrener gjennom mange år har hun brukt utallige helger på å reise på samlinger og konkurranser. Hun inspirerer og deler idrettsglede i praksis.

Hederstegn for tillitsverv – Kjell Kålheim

Kjell har vært aktiv innen fotball og badminton i en årrekke, og har vært både trener og dommer innen idretten. Han har med andre ord bidratt til å skape et godt badmintonmiljø i Finnmarksregionen over flere år. Han har vært med på å stifte diverse klubber og var sentral i arbeidet med å få flere Norgesmesterskap i Badminton til Båtsfjord. Han har ledet Finnmark Badmintonkrets i 40 år og er tildelt Norges Badminton Forbund gullmerke for sin innsats med Barents-samarbeidet og hand jobb med klubb og krets i Båtsfjord og Finnmark. Kjell har også vært med å bidra til å skape et samarbeid over landegrensene med Sverige og Finland som resulterte i Kalottmesterskap i badminton.

Hederstegn for tillitsverv – Henriette Bismo Eilertsen

Henriette startet med turn som 6-åring i Hasvik. Som ungdom ble hun, trener for de minste barna og fortsatte med dette da hun flyttet til Alta for å gå på videregående. Da hun kom tilbake til Hasvik var det åtte aktive gymnaster, men året etter hadde gruppa økt med 100 stykk. Som leder i Turngruppa var hun også en del av hovedstyret i Hasvik IL. I 2001 flyttet hun tilbake til Alta og overtok som leder i Alta Turnforening. Som leder og trener har hun i 20 år vært pådriver for å bygge opp turnforeningen og nå for å få turnhall i Alta. Siden 1999 har hun hatt verv i Finnmark Gymnastikk- og Turnkrets. Fra 2019 var hun leder i særkretsen, og etter sammenslåingen med Troms ble hun valgt til leder i Troms og Finnmark Gymnastikk- og Turnkrets. Fra 2023 har hun vært nestleder. De senere årene har hun også vært nestleder og leder i Alta idrettsråd, pluss vara til styret i Troms og Finnmark Idrettskrets i inneværende periode. Hun er en primus motor for turnsporten og idretten i nord.

Hederstegn for tillitsverv – Ronald Martinsen

Ronald har vært utøver, trener, dommer og leder innen fotball i en årrekke.

Han har sittet i idrettsrådet i Salangen og har kjørt tråkkemaskin i Salangen store deler av 90-tallet. Han har også vært med på å arrangere sonerenn, KM og nordnorsk mesterskap i Salangen innen skiidretten og vært skismører under flere renn. Han har vært med i vært med i styret i Troms fotballkrets siden 2006 og har de siste seks år sittet som leder. Han har også sittet mange år som leder i anleggskomiteen til Troms Fotballkrets og har sittet i seriekomiteen i fotballforbundet. I dag er han med i arbeidsutvalget for kretslederne i Norges Fotballforbund og bidro også da første håndbok for vedlikehold av kunstgressbaner ble laget.

Hederstegn for idrettslig prestasjon – Tobias Schjetne Sjarmtrollan IL.

Tobias har prestert på et meget høyt nivå i sin idrett i mange år. Selv om han er en del av en lagidrett, har han gjennom sitt lederskap og sine prestasjoner løftet både klubben sin, landet sitt og sporten sin i Norge. Klubben han har vært kaptein for i en årrekke fikk nylig det samme hederstegnet fra Troms idrettskrets tilbake i 2019, mens hans selv mottok hederstegn for idrettslige prestasjoner i 2017 fra Troms Fotballkrets. Da ble han innlemmet i en liste med navn som Sigurd Rushfeldt, Morten Gamst Pedersen og Tom Høgli - og det er fortjent.  Som kaptein har han vunnet Eliteserien i futsal to ganger, samt vunnet flere sølv- og bronsemedaljer. Han har ledet laget sitt ut i Champions League to ganger, på hjemmebane i Tromsø. Han har 43 kamper med flagget på brystet og inngår i dag i landslagets kapteins-team. I 2023 fikk han også kronet landslagskarrieren med å spille en offisiell VM-kvalik kamp mot Frankrike hjemme i Tromsø, i Rødtindhallen på Storelva.

Hederstegn for idrettslig prestasjon – Peder Funderud Skogvang

Hederstegn for idrettslig prestasjon tildeles først og fremst utøvere som representerer idrettslag i Troms og Finnmark. I særskilte tilfeller tildeles hederstegnet til utøvere som har utviklet seg i idretten i idrettslag i Troms og Finnmark, men som representerer annet idrettslag i tildelingsåret av ulike grunner. Peder startet sin karriere i Tromsø, men som for å utvikle seg i idretten sammen med jevnaldrende har valgt å flytte til Oslo for å satse videre. Han kom inn som juniorlandslaget i 2016 og tok blant annet to sølv og en bronse i Nordisk mesterskap samme år. Som senior har hat vært på landslaget de tre siste årene og har tatt flere medaljer i Norgecuper, NM’er og Nordeuropeisk konkurranse. I 2023 toppet han det hele med å bli Norgesmester i mangekamp og tok med seg kongepokalen hjem. I tillegg ble han norgesmester i svingstang og lag i samme konkurranse.

Han har ved flere anledninger representert Norge internasjonalt og var i 2022 første Nordnorske turner i historien til å representere Norge i et senior-EM. Han ble også tatt ut til EM i 2023 og var da bare 0,3 poeng unna finaleplass i frittstående.

Peder kunne dessverre ikke være til stede under tildelingen da han deltar på nordeuropeisk denne helga, som må sies å være gyldig grunn, men moren til Peder, Susann var tilstede å mottok prisen på vegne av Peder.

Troms og Finnmark idrettskrets gratulerer alle med fortjente priser og ønsker alle lykke til videre.